Vi har tyvärr fått en smärre invasion av Lömsk flugsvamp (Amanita phalloides) i en del av vår trädgård. Problemet är att vi har små barn och deras vänner att tänka på. Även om man inte lämnar dem utan uppsikt är det väldigt obehagligt att veta att dessa svampar växer så nära där de leker.
Jag har börjat med att plocka bort nya svampar varje dag men när jag upptäckte dem var de minst 50 fruktkroppar på samma gång. De växer under och längs med en hasselridå som vi har längs ena delen av trädgården. Utanför finns en allmänning med bland annat ek (en av Lömsk flugsvamps huvudsakliga värdväxt) och björk. Marken där svamparna förekommer är skuggig, mullrik och sällan torr. Vi har låtit mycket löv och kvistar ligga kvar som täckning för jorden där och där finns en stor rishög för igelkottarna. Antagligen har detta skapat fina förhållanden för dessa svampar (och till synes även många andra).
Vi har bott här i några år och detta är första året de dykt upp.
Nu undrar jag:
1. vad är normala cykler för Lömsk flugsvamp att sätta fruktkroppar? Är det oftast regelbundna cykler eller sker det sporadiskt i tid och rum i mycelet?
2. Vad har denna art för miljökrav förutom deras värdträd? Vad för typ av surhetsgrad föredrar de? Hur kan jag, på ett ekologisk acceptabelt vis, förändra miljön i detta område så att lömsk flugsvamp inte längre trivs där?
Vore mycket tacksam för svar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.