Jag tror mig veta att de med smalare fot är just Stolt fjällskivling, men enligt boken ska de just ha en smal fot??? Vad kan då de två till höger vara? De rodnar inte och växer på samma ställe som de andra? Innan sakerna åker i pannan/papperkorgen kan det ju vara bra att veta:-)
Stolt fjällskivling
Tjockleken på foten varierar mycket, har jag noterat. Däremot undrar jag mycket över ett exemplar som jag hittade för någon vecka sedan: såg ut som en stolt fjällskivling - “ormskinnsmönstrad” fot, rörlig ring, men var ganska liten och klen. Luktade inte riktigt så blommigt som den brukar och efter ett par timmar rodnade svampköttet i snittet. Kan det vara - finns såna? - en blandform, rodnande och stolt? Eller finns det nån mer (förutom puckel-, det hade den ingen) som stämmer in på denna beskrivning, kanske nån stjärna som vet?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.