...men jag tycker att det är ganska svårt att känna den där “vaxstrukturen” på skivorna. Kan man ända säga att det inte är ngn större förväxlingsrisk med ngn giftig svamp, om man lär sig utseende, färger, slemmighet o hur de känns i stösta allmänhet? Eller hänger avgörandet på den där vaxigheten som är så svår? Tänker särskilt på sotvaxing o olivvaxing, då jag tycks hitta en del av dem i skogen. Tack för hjälpen på förhand!
När du väl har fått grepp på vad som är Sotvaxingar så känner du igen dem. De skiftar i färg beroende på fuktighet och ålder, men de är alltid så där vaxartat vita under, som vita vaxljus. De doftar lite sött, åt honung till och är torra utan slem. Man kan riva dem från hatt till fot med handen och foten är spröd och lätt att bryta av.
Passa på nu, de kommer stort lite överallt. Säsongen för dem är kort.
vad är det på svenska - finns ej i databasen på latinska namnet
kan det vara nån trattskivling?
Tror att du skiljer dem lätt på lukt o konsistens i verkligheten vilket ju är svårt med bara bilder
sotvaxing hittade jag en del i helgen och har man lärt sig doften så sitter den ordentligt tycker jag
..ja jag tror nån trattskivling, hittade den på nån dansk sida.
Jag kanske ska våga ge mig ut o plocka sotvaxingar nu (och så småningom våga ÄTA dem). Verkar inte ha ngn direkt giftig förväxlingssvamp, och som du säger så handlar det mycket om en känsla för lukt o konsistens. Tack!
Her er Trattskivlingen.Den er ingen forvekslingsart til Sotvaxingen etter min mening men alt kan jo forveksles.
http://myco-cheype.chez-alice.fr/imagesw/clitocybe_lateritia.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.