anithau
18 sep 2010 kl. 06:39
Jag har spekulanter på ett antal bilder från min fotoutställning,
men jag vet inte vad jag ska ta betalt.
Kan någon/några i detta forum tipsa mig, så blir jag tacksam.
En bild är 35x40, resterande ca 13x18.
Bilderna ska säljas till privatpersoner.
Tack på förhand
Skulle vara nöjd om jag hade fått alla mina utlägg täckta:
Minst detta skall bilden kosta:
Någon del av vad fotoutrustningen kostar +
Någon del av resan till/från platsen där bilden togs +
Kostnaden på själva materialet som åtgått +
Samt det jag inte kommer på just nu +
Sen kommer det svåra, värdering av tiden:
Den stora posten är del av all den tid som har lagts ned, från skog till utställning
Beroende på hur du värderar all den tid du har lagt ned, kan det skilja sig riktigt stort. Misstänker starkt om du tar ut fullpris på arbetstiden kommer du inte få sålt någon bild.
Lite idéer hur du kan värdera det hela.
MEN!? Fotografering är väl att räkna som “konst” och en konstnär räknar nog inte på vad omkostnaderna för ett konstverk kostar utan värdet måste bestämmas av bildens inneboende värde och hur efterfrågade bilderna är. När det gäller fotografier gäller nästan samma kriterier men om man har ramat in dem och säljer inramade så skall man så klart även ta betalt för ramen och har man inte tagit fram (skrivit ut) bilden själv utan har en kostnad även för detta så tar man betalt även för det. Jag tycker att ett utgångspris på storlek A4 borde ligga på en 400:- till 500:-. Man skall aldrig vara för billig för det är alltid svårt att höja priserna i framtiden om man börjar för lågt, du kanske skall ställa ut fler gånger och vad skall du ta då om du nu bara tar betalt för omkostnaderna?
Tack för alla svar som jag fått.
Nu måste jag fundera.
Att börja försiktigt känns bättre än att vräka på.
Svampe, du har bra tänk.
Geraldine, tack för din omtanke.
JAS, jag har svårt för att ta betalt överhuvudtaget.
Nu måste jag fundera. Jag har några dagar på mig. Utställningen finns kvar på biblioteket en vecka till. Under den tiden måste jag bestämma mig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.