Nu skriver jag igen…
Mina frågor den här gången är hur många arter av champinjoner som egentligen finns i Sverige. Snöboll,ängs och skogschampinjoner har flera underarter men var kan jag hitta utförlig information om alla?
Verkar vara ett bra år för just champinjoner nu och även om jag vet hur en giftchampinjon ser ut vill jag ändå kunna se exakt vilken art som hittats innan den ska tillagas/ förvaras.
Känner att det kommer bli tjatigt ifall en fråga dyker upp från mig på varje ny champinjon som jag hittar och som inte finns med i böckerna. Är det ngn som har tips på bra länk eller ngn bok som tar upp fler av underarterna också?
Tack på förhand:)
Jag brukar ha liknade grubblerier inte bara för champinjoner.
En typisk svensk svampbok brukar väl innehålla ca 100 - 400 arter. Det innebär att det finns ca 4.000 svenska storsvampar som INTE finns med i den bok man håller i handen. Fast jag har ju inte den blekaste aning om vilka det är. Det får mig att fega ganska mycket i svampskogen.
Sen finns det ju ca 15.000 storsvampar ute i Europa, och ett antal av dem skulle ju kunna tänkas dyka upp här av en eller annan anledning.
Mycket svamp finns det och det är rätt intressant att läsa på de olika hemsidorna vad de har att säga. Detta är från livsmedelsverket.
“Hur många av de över 10 000 svamparter som finns i Sverige som faller under begreppet giftsvamp är inte känt”.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter/
Hittade även detta.
“Champinjoner växer vilda i skog och mark över stora delar av världen. De tillhör familjen skivlingar och ett släkte med över 100 arter, varav ett 30-tal växer i Sverige. Ängschampinjon, skogschampinjon och snöbollschampinjon är exempel på i Sverige vilda champinjonarter.”
http://www.livsmedelssverige.se/hem/fakta-om-mat/369-champinjonportabella.html
Champinjoner är en svår grupp, dvs många arter är knepiga att artbestämma. Vi har väl i runda siffror ca 35 kända champinjon-arter i Sverige.
Är man riktigt intresserad av att fördjupa sig i champinjoner så kan man köpa den 2.5 kg tunga boken “Agaricus” del 1 från 2008. Den innehåller ca ca 400 färgfoton och beskrivningar på både spanska och engelska (därav tjockleken!).
Artantalet är “bara” ca 35 eftersom den enbart omfattar ett begränsat antal sektioner i släktet. Bl.a. behandlas de “rodnande” arterna. De övriga sektionerna, som t.ex. de “gulnande” snöbollschampinjonerna och giftchampinjonerna, ska presenteras i del 2, men jag vet inte när den blir klar.
Läs mer om boken en bit ner på denna sida:
http://www.tanglohse.dk/svampetryk/svampetryk.htm
Tack JAS.
Var intressant läsning på länkarna:)
Tack Michael K.
Den boken verkar vara vad jag är ute efter. Får även hålla ögonen öppna efter när del 2 kommer.
Kanske jag är lite fånig när det gäller champinjonerna men känner mig osäker när utseendet avviker från beskrivningarna pga att det är en underart.
Tack igen:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.