Var ute en snabbsväng igår i bokskogen men regnet jagade hem mig:(
Fick iaf syn på en hel del av denna sopp som jag själv får till boksopp. Stämmer det? Lukten är rätt svag just nu men tycker det luktar lite som smörsoppen luktar.
På vissa ställen har hatthuden gått sönder/spruckit och där är det rött. Blir ingen blånad vid tryck på rören däremot ändrar färgen sig till mer brungult efter ett tag.
Bild 1 taget i regnet i skogen på utvuxen hatt.
Bild 2 och 3 tog jag nu på morgonen när de fått torka till lite.
Boksopp?
Såg även några mindre som gjorde mig osäker på ifall de är samma. De växte i mossan på markliggande rot av en bokstubbe. De är mindre och betydligt gulare på rören och foten. Lukten är lik de andra sopparna men luktar mer. Dessa blir också brungula vid tryck men inte lika mkt.
Är det samma eller kan det vara ngn annan sopp?
Bild 1 taget i skogen
Bild 2 och 3 taget nu på morgonen.
Tack på förhand:)
Var på Fredriksdals friluftsmuseums svamputställning igår och då pratade vi en del om just “boksopparna” och där kallade de alla snarlika för boksopp över en kam för det finns ingen i närheten som grejar alla dessa varianter!!!
Jag har frågat om dem i flera år nu, fick en bra nyckel av Michael Krikorev men det hjälper inte:( Och inte hjälper det att boksoppen har bytt namn från Boletus pruinatus till Xerocomus pruinatus antar jag.
Här är boksopp och 2 ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.