Jag har varit en hugad svampplockare sedan -87, med ett flertal svampkurser i ryggen.I typ 16-17 års tid har jag letat svart trumpet utan att hitta ens den minsta lilla tratt.I höst har jag varit ute 3-4 timmar flera gånger i veckan i alla möjliga skogar, men utan resultat.Jag blir snart tokig, för jag vet att det finns hur mycket som helst härikring skogarna.ALLA hittar utom jag, vad ska jag göra????Drömmer tillochmed om eländet numera. Hjälp mej, snälla ni!!!!!!
Har du ngn du känner som plockar svart trumpet och som du kan följa med ut? De kan vara riktigt svåra att se de första gångerna. Själv hade jag ren tur att min hund markerade på trumpeterna första gången jag fann dom. Sen var det lätt då de den gången växte som stora gråsvarta buketter.
Jag har annars inget bra tips på hur du ska göra. Går du i rätt mark? Går du där ngn redan varit och plockat? De är luriga att se då de iaf hos mig gärna kamouflera sig bland löven.
Här är en länk med lite tips på växtplatser.
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=159661&fnr=1&sok=svart
Hoppas du kan få några fler tips och hoppas du hittar några i höst.
Tack Madde jag får fortsätta leta.Risken att någon som hittat tar med mej ut är minimal =,klart de är livrädda om sina ställen.Tycker bilderna stämmer med mina sökområden, för jag har varit överallt från träsk och hittat jättemycket gul-röda trumpeter till urskog och lite lättare blandskogar med mycket mossa , linnea , ljung och gräs och diverse.Endera så ser jag dem inte eller så är det plockat, vad vet jag.Taggsvamparna de tydligen växer med , ser jag massor av så endera dan så kanske.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.