0 724 visningar

18 svar

Rim/-skivling eller spindling?

Tanja i Gagnef

19 sep 2010 kl. 15:32

Är det någon som vet om det nu är officiellt vedertaget att Rimskivlingen har bytt namn till Rimspindling? Båda namnen finns “överallt”. Har RimXXX i så fall också fått ett nytt latinskt namn och heter den Cortinarius nånting nu alltså?

0

Boman

19 sep 2010 kl. 15:45

Ja, men vilken den latinska är minns jag inte. Vänta på stjärnorna så får du nog svar. Gissar att alla är ute. Iaf var det folk i varje buske när jag var ute. Åkte tidigt och kom före de flesta.

0

Hns Myhre

19 sep 2010 kl. 16:09

ER vel Cortinarius caperatus…

0

Hans Myhre

19 sep 2010 kl. 16:10

Sorry,,feil navn på meg

0

Tony S

19 sep 2010 kl. 17:28

Rimskivling.

Använd gärna Dyntaxa för att se aktuellt namn.
http://snotra.artdata.slu.se:6767/EXEC/0/13etck80u072md16xyrmi0nb5aqz

0

Tanja

19 sep 2010 kl. 17:35

Tack Tony men jag begrep inte mycket av den sidan är jag rädd… :-o

0

Tony S

19 sep 2010 kl. 17:45

Click here to restart
Starta programmet
I rutan “Sök taxon” skriver du t.ex. rimskivling.
Överst till höger ser du då aktuella rekommenderade namn, vetenskapligt och svenskt när det finns.

0

Tanja

19 sep 2010 kl. 17:49

Tack! Då förstår jag, och OK då kallar jag den rimSPINDLING hädanefter! :-)

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2010 kl. 18:24

Såhär svara programet när man skriver “rimskivling”

Rekommenderade namn
  Vetenskapligt: Cortinarius glaucopus (Schaeff. : Fr.) Fr.
      Listor: TAXA
      Referens: Hallingbäck, T. & Aronsson, G. (red.), 1998
  Svenskt: strimspindling
      Referens: Hallingbäck, T. & Aronsson, G. (red.), 1998

Vad f-n är en “STRIMSPINDLING” ????

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2010 kl. 18:25

FÖRLÅT!! NÄR MAN SKRIVER “RIMSPINDLING” MENAR JAG.

0

Tanja

19 sep 2010 kl. 19:03

Ja nu ser jag det också - STRIMspindling????

0

Tony S

19 sep 2010 kl. 19:22

Den träffar alla arter där rimspindling bokstavligen ingår, vilket råkar vara en art - strimspindling. Det är en helt annat art än den vi har diskuterat här.

0

"JAS" Helsingborg

19 sep 2010 kl. 19:49

Jo Tony strimspindlingen den hittade jag på nätet MEN man fick ju inget svar på om rimspindling skall heta rimspindling om man söker på rimspindling, vill man veta vad den skall heta måste man söka på rimskivling eller rynkad tofsskivling för att få veta att den skall heta rimspindling!?!. Jösses vilken mening:)

0

Tanja

19 sep 2010 kl. 19:57

Men usch, nu är jag helt förvirrad - när jag söker på rim SKIVLING och sedan rekommenderade namn får jag fram:

Rekommenderade namn
  Vetenskapligt: Cortinarius caperatus (Pers. : Fr.) Fr.
      Referens: Index Fungorum, 2005
  Svenskt: rimskivling

Alltså att den heter Cortinarius c. på latin men fortfarande rimSKIVLING på svenska!

0

Hans Myhre

19 sep 2010 kl. 20:44

Just presis. Cortinarius caperatus på latin og Rimskivling på Svensk og Rimsopp på Norsk. Altså endre man inte det Svenske eller Norske navn.

0

RimRim

Tanja

19 sep 2010 kl. 20:57

OK. Jag tycker det Hans säger låter vettigt, att man inte ändrar det vedertagna svenska namnet rimSKIVLING trots att svampen nu anses vara en Cortinarius. Men det är många här på forumet som säger att den SKA heta rimSPINDLING. Så vem ska jag tro på ....?????

0

RimRim

anithau

19 sep 2010 kl. 21:18

Den heter Rimspindling - cortinarius caperatus

0

RimRim

Tanja

19 sep 2010 kl. 22:25

Vi får nog ordna en omröstning ;-) Artdata säger rimskivling några här i tråden säger också det, några säger rimspindling. Vem eller vilken instans knske rättare sagt är det förresten som kommer fram till de svenska svampnamnen?

0

RimRim

klas jaederfeldt

19 sep 2010 kl. 22:57

oavsett vad den skall heta så tycker jag att ordet spindling är fel,påminner om en grej till en bil, nej fram för ordet spindelskivling, då vet man ialla fall att det rör sig om svamp

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone