Är det någon som vet om det nu är officiellt vedertaget att Rimskivlingen har bytt namn till Rimspindling? Båda namnen finns “överallt”. Har RimXXX i så fall också fått ett nytt latinskt namn och heter den Cortinarius nånting nu alltså?
Rimskivling.
Använd gärna Dyntaxa för att se aktuellt namn.
http://snotra.artdata.slu.se:6767/EXEC/0/13etck80u072md16xyrmi0nb5aqz
Såhär svara programet när man skriver “rimskivling”
Rekommenderade namn
Vetenskapligt: Cortinarius glaucopus (Schaeff. : Fr.) Fr.
Listor: TAXA
Referens: Hallingbäck, T. & Aronsson, G. (red.), 1998
Svenskt: strimspindling
Referens: Hallingbäck, T. & Aronsson, G. (red.), 1998
Vad f-n är en “STRIMSPINDLING” ????
Jo Tony strimspindlingen den hittade jag på nätet MEN man fick ju inget svar på om rimspindling skall heta rimspindling om man söker på rimspindling, vill man veta vad den skall heta måste man söka på rimskivling eller rynkad tofsskivling för att få veta att den skall heta rimspindling!?!. Jösses vilken mening:)
Men usch, nu är jag helt förvirrad - när jag söker på rim SKIVLING och sedan rekommenderade namn får jag fram:
Rekommenderade namn
Vetenskapligt: Cortinarius caperatus (Pers. : Fr.) Fr.
Referens: Index Fungorum, 2005
Svenskt: rimskivling
Alltså att den heter Cortinarius c. på latin men fortfarande rimSKIVLING på svenska!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.