Hej på er
Hittade mängder av denna svamp i skogen idag. I granskog. Den var rejält slemmig och de allra minsta svamparna hade ett slemskikt över hatten som då gick ner över foten.
De var mycket ljusare än de som är på bilderna här på guiden så jag måste fråga om det verkligen är olivvaxing. De ser mörkare ut på bilderna än vad de är tycker jag.
Blir de bra att torka? Används både hatt och fot? Drar man av den slemmiga hatthuden?
Jovisst ser det ut som olivvaxing. Men varför drar alla hem så mycket skit från skogen? Nu menar jag inte svamparna utan mossa, jord, barr och annat bös. Grovrensa er svamp i skogen direkt vid plockningen och vill ni ta hem något för att fota så nöj er med en eller två hela ex. Detta gäller inte bara dig det gäller nästan alla som visar svamp här på forumet och ja jag vet att jag påpekar detta varje säsong men jag är lika förvånad varje säsong?
Det är först i år jag klarar av att vara så disciplinerad att jag klarar av att rensa svampen redan i skogen. Även när det gäller trattkantareller etc. Hjärtat bultar och ögonen stressar iväg. Mer svamp, mer svamp! ;)
För artbestämningsfoton är det förstås en förutsättning att man inte rensar den först.
Jomen Peter, letandet och skördandet är ju den stora behållningen av svampgrejen och rensandet det riktigt tråkiga så därför plockar jag lite mindre mängd och bara de riktig fina exen och rensar i skogen då är det ett nöje att komma hem och hälla upp skörden på bordet och bara behöva småfixa lite, gräddstuva några och avnjuta med en god öl, medan andra sliter sitt hår och rensar till sent in på natten så ögonen blöder:)
Tycker inte jag fick med mig så jättemycket skräp men de var så slemmiga så mycket fastnade där på.
Om tiden är kort i skogen så plockar jag hellre och sitter hemma och rensar, annars hinner jag inte plocka mycket… Tycker inte alls det är tråkigt, tycker snarare det är rätt så mysigt :-)
Någon som vet om hatthuden ska tas bort eller hur gör man med det slemmiga?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.