0 432 visningar

25 svar

Får man skryta??

Madde Småland

19 sep 2010 kl. 18:29

Jag vet… Egentligen ingen jätteskörd mot en del av er och mängden kantareller brukar bli mer än detta, men det är iaf för mig ett rekord när det gäller sotvaxingen:D Skulle egentligen ut och plocka av lite på våra trattisställen men när vi väl kom dit fanns inte mkt plats kvar i korgarna…

Dagens skörd

0

Maria

19 sep 2010 kl. 18:32

Man får vara glad! Visst är det kul när man har en fått en fin skörd!

0

Totte Gbg

19 sep 2010 kl. 18:35

Grattis o visst e det en härlig känsla o man känner sig så rik!

0

Madde Småland

19 sep 2010 kl. 18:39

Tack. Är helt underbart:) Hittade sotvaxing första gången för 2 år sedan och fick den som en av favoriterna men förra året hittade jag inte en enda. Därför blev glädjen extra stor idag:D

0

Boman

19 sep 2010 kl. 20:38

Den hade dålig skörd förra året. Mina ställen kryllar av den just nu. Glädje!

0

Charlotte B

19 sep 2010 kl. 20:46

Härligt Madde!!! :-D

0

Nico

19 sep 2010 kl. 22:02

Sotvaxingar är så fina! Hittade ett riktigt sotvaxingställe förrförra året, blev lycklig men sen när rensningen påbörjades så var de (som ju oftast) alldeles ätna. Detta trots att det var ganska långt in på hösten. Hoppas du hade turen och hann före krypen!

0

Geraldine, Vällingby

19 sep 2010 kl. 22:05

Ja, man får skryta och du har ju bildbevis också ;). Grattis till en härlig skörd.

0

Kerstin, Lindome

19 sep 2010 kl. 22:12

Klart man får skryta…..
En sådan underbar bild, just en sådan man sitter i vinter och drömmer om.
Grattis.

0

Geraldine, Vällingby

19 sep 2010 kl. 22:15

Vad är det för vit svamp brevid sotvaxskivlingarna och bakom trattkantarellerna?

0

Nestor

19 sep 2010 kl. 22:24

wow!!! jag hoppas kommer jag blir expert med svampar som er..Den bilden till höger ser ut som gråa den hade jag sett många men som sagt jag är nybörjare och låter dom som jag inte viste vad dom heter eller ätliga och oätliga.

Du är lycklig!!!Grattis!!!

Det gläjer mig att se massor med bilder, alla experter här borde göra som du posta bilder så vi nybörjare kan lära sig av det..Tackar!!

//Nestor

0

Madde Småland

19 sep 2010 kl. 22:25

Tack igen:)
Äntligen färdig med slutrenset och det var inte många sotvaxingar som var dåliga.

Geraldine, de flesta av de som ser vita ut är vanliga olivvaxingar medan andra var vitare vaxingar som jag ska kolla upp. Blev lite blandat med dom då utrymmet inte räckte till i korgarna.

0

Nico

19 sep 2010 kl. 22:26

Det ser ut som olivvaxingar.

0

Nico

19 sep 2010 kl. 22:29

Geraldine:

Det ser ut att vara olivvaxingar bakom trattisarna.

0

Madde Småland

19 sep 2010 kl. 22:32

Tack Nestor:)

Nu är jag ingen expert men börjar lära mig fler matsvampar. Fortsätt kolla bilder, kolla upp svampar du hittar och snart nog har även du ökat din kunskap:)

Nico

Du har rätt, de flesta är olivvaxingar:)

0

Thomas i södertälje

19 sep 2010 kl. 22:37

snyggt o välrensat i skogen! Det gillar vi :) Grattis till en fin skörd!

0

Olivvaxing

Geraldine, Vällingby

19 sep 2010 kl. 22:38

Är den god, vad smakar den?

0

Olivvaxing

Madde Småland

19 sep 2010 kl. 22:53

Tack Thomas:)
Det är riktigt skönt att ha grovrenset avklarat när man kommer hem men tyvärr kan jag fortfarande slarva ibland;)

Geraldine
Har tidigare bara hittat ett fåtal som jag då blandat med annat. Det här är första gången jag hittat så mkt av den att det är tillräckligt för en riktig provsmak. Får återkomma när den hamnat i magen:)

0

Olivvaxing

Geraldine, Vällingby

19 sep 2010 kl. 23:09

Ok, ser fram emot detta. Hittade också sotvaxskivling idag, tyvärr inte så mkt som dig, så de åkte ner i en blandsvampspytt m sandsopp, svart trumpet, kantareller, trattisar och brunsopp och KJ.

Åt svatk knaperstekt sotvaxskivling för ett par veckor sedan, åh vilken härlig mild smak de hade. Vad ska du göra med dina?

0

Olivvaxing

Madde Småland

19 sep 2010 kl. 23:32

Vet inte riktigt vad jag ska göra med dom än. En del sotvaxingar ligger i torken, andra är planerade till frukost och grannen har fått en del. Tänkte kolla igenom olika recept i morgon för att få lite tips.

0

Olivvaxing

BirgittaD

20 sep 2010 kl. 09:03

Man kan baka rulltårta med fyllnin g av sotvaxskivling.

0

Birgitta D

Geraldine, Vällingby

20 sep 2010 kl. 11:19

Är det gott?

Hojta till nästa gång du kommer hit t Vällingby så kanske vi kan ses, har hittat massor av svarta trumpeter här i skogarna fast det bor folk precis vid skogsknuten :)

0

Birgitta D

Madde Småland

20 sep 2010 kl. 11:47

Tack för tipset:) Får se om det blir av att jag hinner med det.

Geraldine

Har provat olivvaxingen nu. För den som är känslig för stark mat(som jag) är själva smaken god men alldeles för svag. Knappt att jag kunde känna smaken. Min sambo som föredrar stark mat tyckte den var menlös och kunde inte känna ngn smak alls på den. Passar nog bäst som bland och utfyllnadssvamp. Trots att den lufttorkat sen igår eftermiddag tog det tid i pannan innan svampbitarna slutade klibba fast i varandra.

Dags att steka till lite sotvaxing istället, vet att de flesta redan ätit frukost men själv äter jag sällan ngt före 11.

0

Olivvaxing Madde

Geraldine

20 sep 2010 kl. 13:05

Ok, men krydda den lite med
vitlöksalt kanske den blir god eller frittera den i frityrsmet.

Åh va gott med sotvaxskivling!

0

Olivvaxing Madde

svampstaff

20 sep 2010 kl. 18:43

Klart man får skryta lite:)
Här är mitt sista plock svart trumpet för i år 25L, nu får de va!

0

Svampstaff!

Geraldine, Vällingby

20 sep 2010 kl. 18:46

Snyggt jobbat! Jag är uppe i 18 l för iår :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone