Christoffer
19 sep 2010 kl. 21:07
Jag hittade denna klunga på en stubbe på en tomt och undrar om detta kan vara föränderlig tofsskivling? Den luktar inte så mycket, möjligtvis lite åt nejlikbroskskivlingens lukt om jag inte tar fel.
När jag skrapar med nageln på nedre delen av foten så svartnar en del, medan andra inte gör det.
Ja, jag kollade i den andra tråden, och ja, jag tycker också den ser ut som en föränderlig, men är bara så nojjig, så försöker se fel på den här svampen så mycket som möjligt, för att inte förväxla den med den dödliga.
Det vita jag tänkte på, är att jag tyckte att den såg så vit ut på stammen på bilden, men i och med att det verkar finnas olika variationer, så litar jag på ditt ord.
Märkligt nog verkar det inte finnas så många inlägg här i forumet när det gäller gifthättingen och föränderliga tofsskivlingen. Har svampguiden tagit bort många inlägg?
Mina gamla finns t ex inte med.
jag plockar bara föränderlig tofsskivling som växer på stubbar som jag kan fastställa som björk eller annat lövträd.
Så jag tycker nog att rökslöjskivlingen gav mig ännu större darrningar innan jag lärde mig den ordentligt.
Det är bra att vara försiktig med dessa små luringar.
Alla är ju väldigt rädda för just den här förväxlingen, och många föränderliga blir aldrig plockade av oss som bara känner oss sådär 95-procentigt säkra.
Jag undrar dock om vi möjligen har skrämts för mycket. Är det någon därute som vet hur många förväxlingar som verkligen har skett i Sverige? Dödliga?
Ditt fynd ser ut precis som föränderlig tofs, men inte som gifthätting. Men om du själv inte säkert kan känna igen den så ät den inte. Överhuvudtaget, när det gäller förväxlingsarter som du inte lärt dig ordentligt av erfarenhet, ät den inte, även om den “identifierats” av experter på Svampguiden.
Jag var på svamputställning knappt en vecka innan jag hittade den som jag visat upp bild på nu, och på utställningen tittade jag på den föränderliga i kanske en kvart. Luktade, skrapade på foten, kände på hatten osv, så jag tyckte att den direkt kändes som en föränderlig när jag hittade den, men jag har i regel aldrig riktigt sett gifthättingen, så det är det som skrämmer.
Men om hattarna är på 6 cm? Gifthättingen har jag läst ska inte vara större än 5 cm.
Många i denna klunga hade tofsar, medan andra inte hade det, antagligen för att jag inte kom åt vissa klungor så långt in i stubben att jag fick med tofsiga stammar.
Antagligen är det därför jag inte fick med så långt ner, eftersom det inte gick.
Jag stekte dock en riktigt karaktäristisk svamp ur denna klunga och den var riktigt, riktigt utsökt! (lite kryddsöt lukt (luktade på en mjölpåse och jämförde), mycket tofsar, stor ring, stor hatt, inga streck på hatten, växte på björk, köttig hatt). Är dock lite rädd att ta de andra, eftersom jag inte fick med tofsarna, även om de luktar och allt det där likadant.
Skulle absolut vilja se olika storlekar av gifthättingen i verkligheten så att jag kunde undanröja alla tvivel.
Jag har precis hittat ett jättegäng med föränderlig tofsskivling vid basen av ett lövträd som såg angripet ut. Det märkliga var att där växte även Honungsskivling ur samma stamm, så man kan då bli aningen förvirrad av denna mångfald!
Jag har aldrig sett en Gifthätting och har i princip klarat mig från denna i snart 40 år, kanske för att jag förlitar mig till mitt luktsinne och den där ljuva, sötaktiga aromen som är så unik för den Föränderliga. Eller så har jag bara haft tur!
Jag tog några fotografier innan jag plockade, men dessa får jag ta med nästa gång ifall jag dyker opp här igen.
Efter noga överväganden har jag nu kaserat en hel korg med föränderlig tofsskivling eftersom jag insett att jag borde ha granskat varje exemplar mer noggrant under själva plockningen. Detta trots nästan 40 års erfarenhet av denna ädla svamp! För vem vill gå på dialys resten av sitt liv?
Jag har, med stor sorg i hjärtat, slutat att äta föränderlig tofsskivling, eftersom det är så svårt att få besked om vilka avgörande skiljetecken som finns mellan denna och gifthättingen.
Det är så diffust. Föränderlig tofs skall ju till exempel ha tofsar på foten. Av bilderna framgår ju tydligt att det inte finns några tofsar. Därmed börjar men ju tveka. Det räcker ju inte att veta att de BRUKAR ha tofsar och att gifthättingen BRUKAR vara strimmig. Om båda är helt släta ibland - hur vet man då?
Ändå tycker jag bilderna handlar om föränderlig tofsskivling i alla andra avseenden. Men jag hade inte vågat ta dem ändå. Och jag som tidigare plockat massor. Synd med tanke på att det var en så god svamp. Men jag vill ju gärna fortsätta att plocka svamp, så det är synd att riskera något.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.