nu har vi svampkurs i örebro igen
här är några frågetecken från utfärderna
1-3 kremlor
en familj - gissar storkremla mewn vi var oense om smaken på denna - kan storkremlan i vissa fall ha någon bitterhet eller är det något annat?
foto: Istvan Winkler
Tack Karl S!
Vi gick på den säkra linjen att lyssna till de som tyckte den var bitter, och lämnade kvar den missformade kremlan med familj i skogen.
Här kommer en fråga från nästa septemberutfärd:
Är dessa vaxingar olika arter?
Vi gissade blodvaxing på den lilla och scharlakansröd på den större.
foto: Istvan Winkler
tack Geraldine - men jag trodde att blodvaxingen generellt var spensligare byggd än den scharlakansröda
kanske båda är blodvaxingar?
De växte inte tillsammans utan med några hundra meters avstånd i grupper där de flesta var rätt spensliga, men den större var den kraftigaste vi fann och det var därför vi trodde att det kunde vara en scharlakansröd.
Upphittaren åt upp dem i alla fall och var helt nöjd med anrättningen - det kanske inte är helt fel att blanda vaxskivlingar, båda arterna är ju ätliga
enligt alla uppgifter jag sett är blodvaxing ätlig fast den scharlakansröda anses väl av hävd godare - eller är det bara för att den är större som den är en mer känd matsvamp?
Toppvaxing har vi hittat och lärt oss skilja från dessa, så det var aldrig oroande att smaka på dem.
naturligtvis går vi gemensamt igenom fynden innan nån väljer att provsmaka dem - och minsta tveksamhet från min sida föranleder att frågan går vidare till guiden - och svamparna kastas efter fotografering!
apropå det så har väl ingen knäckt “onsdagssvamparna”
skynda gärna på - i morrn ska vi ut på nya äventyr….
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.