0 1204 visningar

12 svar

Kantarellsvamp?

Rolle

20 sep 2010 kl. 15:12

Vad heter den här svampen ? Liknar
kantarell, men har smalare fot.

Kantarellsvamp?

0

L-G.L

20 sep 2010 kl. 15:32

Narrkantarell.

0

Mickeleh

20 sep 2010 kl. 15:40

Svampen ser nästan beige ut på min dator,men jag förmodar att den är åt det orangea hållet och isåfall är mitt förslag en Brandgulkantarell dvs en narrkantarell aka falsk kantarell.Den brukar växa på gamla stubbar eller flis/vedrester,ungefaär 5 cm hög ungefär lika bred och kan ibland vara lite luden på toppen.

0

Rolle

20 sep 2010 kl. 15:44

Jämförde bilderna av narrkantarell
hattkanten är inte rundad och foten är mycket klenare, nästan som trattkantarellenm

0

buffy

20 sep 2010 kl. 16:01

Det ser ut som en narrkantarell. De känns lite som tyg att ta på. De kan ha smal fot. Googla på narrkantarell, bilder, där hittar man ngra som liknar dina.

0

Bo E

20 sep 2010 kl. 16:06

narrkantarell eller falsk kantarell har fått sitt namn efter sin relativa likhet med vanlig kantarell.
jag tror att den egentligen är en trattskivling och inte alls släkt med kantarellsvamparna - brandgul trattskivling brukar jag kalla den.

Ingen matsvamp

0

MIckeleh

20 sep 2010 kl. 17:56

Eftersom jag inte riktigt har någon bra färg och du inte riktigt håller med så pröva googla några av trattskivlingarna som Bo nämner,pröva framförallt rödbrun trattskivling,färgen stämmer överens med den bilden jag kan se.

0

Rolle

20 sep 2010 kl. 19:03

Tack ska ni ha för svaren. Tro nog att det mera är en trattskivling än narrkantarell.Det finns mycket av svampen i år här i Finland. Var idag till svampskogen och hittade två svampar som var lilafärgade. Både kött och fot var helt och hållet lila. Liknade en kremla.
Naturligvis plockade jag inte den ikorgen, när jag inte visste vad det är för sort.

0

Narrkantarell

Tony S

20 sep 2010 kl. 19:04

Stödjer de som har sagt narrkantarell.

0

Boman

20 sep 2010 kl. 19:54

Jag håller en slant på Narrkantarell i alla fall. Din svamp ser tillplattad ut på bilden.
Även mina skogar här i Södermanland är fulla av svamp. Lila, bruna, gula… Mycket spindlingar i lilablått. Bryr mig inte så mycket om vad de heter, de är inget för oss som inte färgar garn med svamp eller är experter som måste kunna allt.

0

Rolle

21 sep 2010 kl. 08:29

jo, jag satte svampen i skanner, därför ser den tillplattad ut
Undrar också hur ni i Sverige kallar pepparriskan, Finska riskor ?
Här brukar vi säga Tallriska och skäggriska, björkriska

0

I-Lill Obbola

21 sep 2010 kl. 08:32

Ser ut som narrkantarell

0

Boman

21 sep 2010 kl. 10:30

Hej Rolle, som finska vet jag att den heter Kangassieni där(officiellt, sen finns det lokala namn) och Pepparriska här.
Haapasieni/haaparousku, Leppäsieni/leppärousku kallas på svenska bara för Skogsriska. Fast det är två olika svampar, bara liknande och i samma miljö. Skäggriskan finns i en blek, tunnare variant nära björk, hemmavid heter den Karvalaukku. Officiellt heter den Karvarousku. http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/lactarius_torminosus.htm
Där kan du läsa mera om de finska namnen på svamp.

De kallas av många här för finska riskor bara. Och används av få. Brukar träffa på polacker i mina skogar, de plockar dem också.
‘Jag använder min, i liten mängd i blandsvamp med andra riskor.
Lägger den rensade och delade svampen i blöt över natten/dagen, kallt. Kokar i mycket vatten tills de sjunker, bortåt tio minuter. Kyler och sköljer i kallt rinnande vatten, låter rinna av det mesta under press(tallrik med mortel över) och saltar in. Går att frysa i värsta fall men varför ödsla el på det.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone