Svampen ser nästan beige ut på min dator,men jag förmodar att den är åt det orangea hållet och isåfall är mitt förslag en Brandgulkantarell dvs en narrkantarell aka falsk kantarell.Den brukar växa på gamla stubbar eller flis/vedrester,ungefaär 5 cm hög ungefär lika bred och kan ibland vara lite luden på toppen.
Tack ska ni ha för svaren. Tro nog att det mera är en trattskivling än narrkantarell.Det finns mycket av svampen i år här i Finland. Var idag till svampskogen och hittade två svampar som var lilafärgade. Både kött och fot var helt och hållet lila. Liknade en kremla.
Naturligvis plockade jag inte den ikorgen, när jag inte visste vad det är för sort.
Jag håller en slant på Narrkantarell i alla fall. Din svamp ser tillplattad ut på bilden.
Även mina skogar här i Södermanland är fulla av svamp. Lila, bruna, gula… Mycket spindlingar i lilablått. Bryr mig inte så mycket om vad de heter, de är inget för oss som inte färgar garn med svamp eller är experter som måste kunna allt.
Hej Rolle, som finska vet jag att den heter Kangassieni där(officiellt, sen finns det lokala namn) och Pepparriska här.
Haapasieni/haaparousku, Leppäsieni/leppärousku kallas på svenska bara för Skogsriska. Fast det är två olika svampar, bara liknande och i samma miljö. Skäggriskan finns i en blek, tunnare variant nära björk, hemmavid heter den Karvalaukku. Officiellt heter den Karvarousku. http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/lactarius_torminosus.htm
Där kan du läsa mera om de finska namnen på svamp.
De kallas av många här för finska riskor bara. Och används av få. Brukar träffa på polacker i mina skogar, de plockar dem också.
‘Jag använder min, i liten mängd i blandsvamp med andra riskor.
Lägger den rensade och delade svampen i blöt över natten/dagen, kallt. Kokar i mycket vatten tills de sjunker, bortåt tio minuter. Kyler och sköljer i kallt rinnande vatten, låter rinna av det mesta under press(tallrik med mortel över) och saltar in. Går att frysa i värsta fall men varför ödsla el på det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.