0 287 visningar

6 svar

Ser giftigt ut

Helena

20 sep 2010 kl. 17:55

Hej hittade denna stora ca 15 cm i diameter svamp idag tror den växte med björk i blandskog luktade ej starkt, den var helt vit och nog rött sporpulver

0

Mickeleh

20 sep 2010 kl. 18:03

Som sagt bara nybörjare men det spontana är att det ser ut som en champinjon av den ätliga sorten,men vad jag vet brukar sporerna vara lite mer svarta.Men som sagt invänta proffsen…

0

Hans Myhre

20 sep 2010 kl. 19:28

En etlig sjampinjong ja. Sporepulver er svart men skivene er grå från børjan , blir röde til brune og til sist svarte.

0

Boman

20 sep 2010 kl. 19:49

Det är klokt att vara försiktig med okänd svamp. Kännetecknet, eller ett av dem på champinjoner är just de rosa/brum/svarta skivorna. Eller egentligen sporerna som färgar skivorna. Ingen giftig vit svamp har likadant.

0

Helena

20 sep 2010 kl. 20:16

Tack för hjälpen åker nog tillbaka i morgon och hämtar dom, har aldrig sett champinjon här är dom ok även fast dom var så stora .

0

Boman

20 sep 2010 kl. 20:18

Skär igenom och kolla om det är larvgångar i dem, Lämna kvar i så fall, annars ok, goda. Lite olika smak på olika sorter. Lukta noga på den, kanske lär du dig som jag att känna igen doften i skogen och hitta dem så.
Nej, jag är ingen hund, har bara ovanligt bra luktsinne.

0

Helena

20 sep 2010 kl. 20:38

Jag vet jag går också runt och luktar i skogen, tror nog inte det är så vanligt med champinjon här och förresten vi har samma efternamn ( innan jag gifte mig ) tack för snabbt svar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone