Hittat annorlunda trumpetsvampar. De har en annorlunda färg - de är chokladbruna både på in- och utsidan. I vått tillstånd var de helt mörkbruna, nu när de har legat i kylskåpet över natten är de ljust nougatbruna. Hittade också vanliga svarta trumpeter på andra ställen så jag kunde jämföra. Är det svart trumpetsvamp där det uppstått pigmentförändringar?
Brun? och svart trumpetsvamp
Jag hittade svarta trumpetsvampar tidigt på säsongen som var bruna eller nougatfärgade,det är torkan som spelat in att det inte regnat på länge,de som kommer nu i regnet är kolsvarta,likaså har trattkantarellerna,på en del platser ändrat färg och det beror på att vi hade två frostnätter för några veckor sedan!
Vi har också hittat “brun trumpetsvamt” i dag, precis som Barbro F beskriver. Växte i granskog. Hittade också vanlig svart trumpet. Den är slätare på undersidan och sammetsluden på ovansidan.
Den bruna har åsar, inte så tydliga, på undersidan och ovansidan är helt slät. Kan det vara som Boman m.fl. säger?
Dessa var inte ljusa eller torra på växtplatsen. Det var småregnigt och de blev bruna sedan när de torkat på ytan. Det vi reagerade på var den oljämna (krusiga) kanten, åsarna på undersidan, den sidenmatta ovansidan o färgen. Men det kanske är som Boman m.fl. säger att det är normal variation inom arten. Hoppas det efter som svarta trumpeten är min absoluta favorit. Har inte provat den än..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.