Hur snabbt växer kantareller?
Har, när jag varit ute och plockat kantareller, lämnat kvar de i knappstorlek för senare skörd.
När jag kommit tillbaka efter 2-3 veckor har det i stort sett inte hänt någonting alls med tillväxten. Däremot har det ploppat upp kantareller i närheten som vuxit sig stora under tiden.
Är det så att vissa kantareller inte blir större än en vanlig byxknapp?
TROR
Herr Kantarell att en del kantareller inte växer alls utan stannar i sin storlek. Även om en viss skörd av andra kan ställa till det så vet jag av egen erfarenhet att en del inte blir större än små knappar medan det kan komma nya vid sidan om som blir flera gånger större. Och då är det på säkra ställen dit ingen annan har tillgång :0)
Tack för svaret Kerstin, det är min erfarenhet också. När man ser att hatten är liten, medan foten är kraftig, så börjar man undra.
Därför vore det intressant om det funnes en undersökning som visade på tillväxt under olika förutsättningar. Kantareller växer ju i mossa, såsom bland det torra under granar.
Speciellt om det är hård mark ser man ofta kantareller som aldrig blir speciellt stora även om de lämnas kvar. Den enklaste principen är ju att alltid plocka rent, och att inte hålla på och gå tillbaka till gamla ställen en massa. Att plocka på gamla svampställen är skördning, det har inget med svampplockning att göra, ingen överraskning eller nya upptäckter.
Kurt!
Så kan man ju se på saken men jag tror nog att de flesta gillar att gå tillbaka till sina gamla kantarellställen o “skörda”.
Finns väl ingen anledning att låta svamparna växa och förgås, eller?
Självklart är det kul att hitta nya ställen men här uppe i Norrbotten har vi inte kantareller
“så det dräller” så man är rädd om sina gamla ställen:-)
Vi som inte har obegränsat med skog att vandra i får lov att gå i gamla spår ibland. Jag kollar till de kända lokalerna nån gång i veckan och försöker hitta nytt varje gång. Det finns ju så mycket att se och uppleva, även i bekanta skogar. Nosen och intuitionen får styra. Skogarna är inte större än att man alltid hittar ut och hem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.