0 941 visningar

10 svar

Kantareller

Herr Kantarell

20 sep 2010 kl. 20:27

Hur snabbt växer kantareller?
Har, när jag varit ute och plockat kantareller, lämnat kvar de i knappstorlek för senare skörd.
När jag kommit tillbaka efter 2-3 veckor har det i stort sett inte hänt någonting alls med tillväxten. Däremot har det ploppat upp kantareller i närheten som vuxit sig stora under tiden.
Är det så att vissa kantareller inte blir större än en vanlig byxknapp?

0

Boman

20 sep 2010 kl. 21:13

Kanske har någon annan plockat just de knappar du lämnat. I “mina skogar” växer iaf även knappar upp. Fast här får man vara snabb för annars blir man utan.

0

Herr Kantarell

20 sep 2010 kl. 21:32

Det är väl den troligaste förklaringen, men finns det någon tillförlitlig undersökning som visar hur snabbt kantareller och annan svamp också, för den delen växer?

0

Herr Kantarell

20 sep 2010 kl. 21:40

Ett litet förtydligande.
Hur ofta bör man vittja sina svampställen?

0

kerstin

20 sep 2010 kl. 21:44

TROR
Herr Kantarell att en del kantareller inte växer alls utan stannar i sin storlek. Även om en viss skörd av andra kan ställa till det så vet jag av egen erfarenhet att en del inte blir större än små knappar medan det kan komma nya vid sidan om som blir flera gånger större. Och då är det på säkra ställen dit ingen annan har tillgång :0)

0

Herr Kantarell

20 sep 2010 kl. 21:56

Tack för svaret Kerstin, det är min erfarenhet också. När man ser att hatten är liten, medan foten är kraftig, så börjar man undra.
Därför vore det intressant om det funnes en undersökning som visade på tillväxt under olika förutsättningar. Kantareller växer ju i mossa, såsom bland det torra under granar.

0

Kurt

21 sep 2010 kl. 06:59

Speciellt om det är hård mark ser man ofta kantareller som aldrig blir speciellt stora även om de lämnas kvar. Den enklaste principen är ju att alltid plocka rent, och att inte hålla på och gå tillbaka till gamla ställen en massa. Att plocka på gamla svampställen är skördning, det har inget med svampplockning att göra, ingen överraskning eller nya upptäckter.

0

Helena

21 sep 2010 kl. 08:59

Kurt!
Så kan man ju se på saken men jag tror nog att de flesta gillar att gå tillbaka till sina gamla kantarellställen o “skörda”.
Finns väl ingen anledning att låta svamparna växa och förgås, eller?
Självklart är det kul att hitta nya ställen men här uppe i Norrbotten har vi inte kantareller
“så det dräller” så man är rädd om sina gamla ställen:-)

0

I-Lill Obbola

21 sep 2010 kl. 09:02

Hej !
Jag brukar gå ungefär var 4:e dag. Men är det torrt får man vänta längre. I Umeå omr. får man inte vänta för länge för då tar ng annan dem.

0

Boman

21 sep 2010 kl. 10:18

Vi som inte har obegränsat med skog att vandra i får lov att gå i gamla spår ibland. Jag kollar till de kända lokalerna nån gång i veckan och försöker hitta nytt varje gång.  Det finns ju så mycket att se och uppleva, även i bekanta skogar. Nosen och intuitionen får styra. Skogarna är inte större än att man alltid hittar ut och hem.

0

karin a

23 sep 2010 kl. 22:22

Den senaste tiden har jag vittjat mina kantarelldungar 2 ggr per vecka. Och fått relativt mycket varje gång

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone