0 808 visningar

4 svar

Spindlingar

Christoffer

20 sep 2010 kl. 20:33

Något jag undrar över är… hur många spindelskivlingar finns det egentligen i Sverige, och hur många av de är egentligen giftiga, dels “bara” genom att ge kräkningar och tarmproblem och vilka är dödligt giftiga?

Såg på ett program på nätet om någon trådspindelskivling tror jag att den hette, som skulle vara dödligt giftig. Den hade jag aldrig hört talats om.

Finns det spindelskivlingar som inte har bruna skivor?

0

Michael Krikorev

20 sep 2010 kl. 22:02

Funga Nordica tar upp 369 arter spindlingar i sin nyckel över Nordiska arter, men nämner också att det verkliga antalet uppskattas vara över 900. Många arter är dåligt kända, och det kan hända att det finns fler än den handfull arter vi idag känner som dödligt giftiga.

Spindlingar har brunt sporpulver, och skivorna färgas därmed bruna med tiden. Men som unga så kan skivorna vara vita, grå, gula, orange, röda, gröna, blå, violetta m.m. beroende på art. Variationen är stor inom detta enorma släkte.

0

ES

20 sep 2010 kl. 22:43

Finns det fler förutom rimspindlingen som anses vara bra matsvampar?

0

BaWa

20 sep 2010 kl. 22:45

Mångkransad spindelskivling är en av mina favoriter.

0

Karl S

21 sep 2010 kl. 22:22

Det finns 1700-1800 Cortinarius beskrivna i Europa och Sverige har en stor del (flertalet?)  av dem.  Bara 2 arter är konstaterat dödligt giftiga (C. orellanus och C. speciosissimus).  Som Micke säger kan många vara giftiga utan att vi vet om det.  Dessutom finns ett antal obeskrivna arter.

I världen bör det finnas minst 3000 arter. Det är det största släktet av alla macromyceter (svampar som kan ses med blotta ögat).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone