Idag när jag var ute i skogen hittade jag MASSOR av soppar. Hade inte kamera med mig. De växte i stora grupper, tätt på varandra och var bruna på hatten och gula rör under. Ganska smal/platt hatt och rören relativt stora. Kort fot, såg nästan ut som de låg ner. De fanns både i blandskogen och i barrskogen. Torr hatt, inte slemmig eller blank. Kan det vara örsopp eller rörsopp? Och är de goda?
Mindre fasta exemplar av örsopp bör man definitivt plocka och torka. Konsistensen på svampar har ju ingen som helst betydelse när man torkar den.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=187340&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&6
Ett riktigt soppår,skurit soppar nog att fylla en lastbil,hundratals k-j som inte ens varit nära räddning,smörsoppar i flockar,sandsoppar lite överallt mm mm,men allt det räckte till var ca 2 liter blandad torksopp,snyft.Köpt mig en tork för att torka svamp och ge bort till jul men myggorna och övriga hungriga äggläggande varelser har narrat mig,för att inte tala om herr Snylting som förmodligen har en GPS för han har verkligen hittat rätt i år.Men inte ä jag bitter-) Som sagt bland det roligaste som finns att hitta svamp och är det vinst hela tiden vore jag tvungen att köpa lastbil och dem är dyra och då hade jag varit tvungen att sälja svampen och då blir det inga julklappar till mina nära..God Svamp
Eftersom det finns så otroligt många så är det inte så svårt att hitta fina, icke angripna exemplar. Jag har tagit med mig ett par stycken idag som jag tänkte provtorka i ugnen och se om jag gillar dem. Till min ENORMA glädje hittade jag även svart trumpetsvam idag. Jag jublade av glädje! Det är min favorit och det var år sedan jag såg den sist.
örsoppen finns rikligt och jag har sett många i bra skick
har inte ätit den för det finns så mycket annat men flera på min svampkurs äter den och ingen har sagt nåt negativt om sina anrättningar av den
så prova - bara du säkeret vet vad det är
pepparsopp kan vara rätt lik örsopp t ex.
och då kanske det blir för pepprigt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.