0 2294 visningar

8 svar

Fråga om grön trattskivling

Madde Småland

21 sep 2010 kl. 10:09

Lägger upp ny fråga i hopp om svar. Finns det ngn risk att man kan förväxla den här med ngt annat? Nu tror jag visserligen inte det men vill vara säker.

Står att den har väldigt stark smak och bäst används som krydda och då den verkar vara lätt att känna igen skulle det vara kul att se om det är ngt vi gillar.

Tar gärna emot synpunkter om vad den passar till och vad ni som testat den tycker om dess smak. Om ngn testat den vill säga.. Den står bara med i 2 av mina 5 böcker så den kanske inte ens räknas som ätlig längre?

Tack på förhand

0

Peter, Linköping

21 sep 2010 kl. 10:40

Jag har aldrig hört talas om att den går att äta. Den inbjuder inte direkt till det. Men testa och tala om hur det gick. Giftig är den knappast.

0

Tina Nordberg

21 sep 2010 kl. 11:06

Kan inte dirrekt påstå att det vattnas i munen. Har en hel del i trädgården. Om jag får ett positivt utlåtande från dig så kanske…...

0

Madde Småland

22 sep 2010 kl. 10:18

Hej Peter och Tina:)
I en av böckerna står det att den är ätlig efter avkok i en annan att den har så stark smak att den passar bäst som krydda. Står också att på grund av dess lukt passar den inte till så mkt då lukten kan ta överhand.

Någon?
Finns det ingen som vet om det finns andra förväxlingar? Är inte ute efter att få den rekommenderad men vill utesluta möjligheten att det finns andra som liknar den här.

Böcker är otillräckliga och det finns många svampar som inte finns med så trots färgen på den här känner jag mig inte tillräckligt säker. Att söka på nätet på andra som kan likna dessa är svårt utan några namn.

Hittar bara info om att vitare ex av Grön trattskivling kan förväxlas med giftiga vita trattskivlingar men om man enbart plockar de med grönblå färg slipper man iaf förväxla med de vita.

De är nu torkade men vågar inte provsmaka förrän jag vet mer om andra eventuella förväxlingar.

Finns det eventuell förväxlingsrisk eller är det ingen som vet tillräckligt mkt om Grön trattskivling?

Blir glad över alla svar från er som vet ngt om den här då den har väckt min nyfikenhet:)

Tack på förhand:)

0

Tina Nordberg

22 sep 2010 kl. 12:03

Den har så spesiell doft att borde vara svårt att förväxla den med någon annan svamp.
Unga mjölskivlingar liknar visserligen dem, men de doftar mjöl, är inte grönaktiga.

0

Karl S

22 sep 2010 kl. 21:02

Madde, grön trattskivling (Clitocybe odora) är den enda som har den blågröna färgen, men den kan ju bli nästan vit i torrt väder, så det är ett osäkert kännetecken. Den har, liksom en rad andra trattskivlingar, en parfymerad lukt, men om man har känsligt luktsinne (vilket jag inte har) kan man eventuellt urskilja grön tratt.

Jag har ätit den ett par gånger men tröttnade snabbt eftersom den parfymerade smaken är ganska påträngande, och dominerar så att man inte bör blanda den med godare arter.

Flera av de andra parfymtrattarna, t ex Clitocybe fragrans har visat sig innehålla nervgifter, och C. nebularis har svaga gifter som ger tarmrubbningar. Andra är starkt giftiga (C. dealbata etc.). Observera att C. fragrans kan lukta och se ut som en torr C. odora. Man bör alltså avhålla sig att äta alla dessa trattar. Den enda som jag äter är häggdoftande, i den har man såvitt jag vet inte hittat något gift (än).

Hoppas detta svarar på din frågor.

0

klas jaederfeldt

22 sep 2010 kl. 21:40

jag tycker att den smakar varam kungen av danmark bröstkarameller,men inte kul som svamp

0

Tack:)

Madde Småland

23 sep 2010 kl. 00:27

Tina
Nog har den speciell doft och den syns på långt håll medan den är blågrön:)
Karl S
Det var ett jättebra och tydligt svar. Gav mig den info jag ville ha plus lite till. Känner mig inte längre lika nyfiken på att testa den då jag försöker ta det säkra före det osäkra:)

Klas J
Kungen av danmark är visserligen en smak jag gillar men låter inte som att det är särskilt gott som svampsmak;)

Tack igen för alla svar, återkommer ifall det ändå blir en provsmakning.

0

Tack:)

Hans Myhre

23 sep 2010 kl. 02:45

Flere Trattskivlinger har står som matsopp i gamle bøker. Trattskivlinger er ikke noe å trakte etter som matsopp. Til Karl S, Häggdoftande trattskivling utskille blåsyre noen timer etter plukking. Jeg eter ingen trattskivlinger lengre.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone