0 527 visningar

16 svar

soppar??

Nestor

21 sep 2010 kl. 19:10

Hej igen alla svampfantaster där ute.

Plockade sopp idag men det var en som jag nte så säkert om den är ätlig eller ej.

Kommer mera frågor hoppas alla är inte trötta att svara..

Tackar på förhand.

/Nestor

0

Nestor

21 sep 2010 kl. 19:14

mera bilder.

0

Nestor

21 sep 2010 kl. 19:15

mera!!

0

Nestor

21 sep 2010 kl. 19:16

snälla en till!!

0

Boman

21 sep 2010 kl. 19:17

Det ser ut som någon av strävsopparna. Ingen av dem är giftig.
Tegelsopp kanske. Regnet gör så färgerna ändras. Din sopp ser rätt så mogen ut, kanske övermogen till och med. Kolla om följande stämmer in:  Kött vitt, rodnar strax och övergår sedan till nästan svart.

0

Boman

21 sep 2010 kl. 19:18

Nummer två är en Sotvaxing. En underbar svamp om du hinner före larverna. Det lönar sig att kolla svampen redan i skogen.

0

Mickeleh

21 sep 2010 kl. 19:19

Första soppen,en strävsopp,ätlig om den är i bra kondition. Den andra ser ut som en sotvaxskivling,god om den är i god form.

0

Boman

21 sep 2010 kl. 19:20

Nr 3 med mossan ser ut som någon murkla. Inget att äta alltså.

0

Nestor

21 sep 2010 kl. 19:20

mera av detta svamp det kom inte på första försök att ladda.

0

Boman

21 sep 2010 kl. 19:21

den fjärde kan ev vara en kamskivling. Bilden är för suddig för mera säker Id, av mig i alla fall.

0

Mickeleh

21 sep 2010 kl. 19:22

nr3 murkla av något slag…4an ser ut som en kamskivling

0

Boman

21 sep 2010 kl. 19:24

nr 5 då, kanske en Såpmusseron. Regnet…
Kolla på den i sökrutan och jämför med dina noteringar.

0

Nestor

21 sep 2010 kl. 19:39

oi då det var blix snabb svar..tackar tackar..

Jag tog bara små soppar inte den som finns på bilden..den som ser ut som mörkla jag tog bara bild på den, den som sotvaxing den tog jag 2 st dom är mycket bra kondis.

En fråga till hur ska man spara en blek taggsvamp kam man torka den eller frysa?

/Nestor

0

Mickeleh

21 sep 2010 kl. 19:52

Man kan både torka och “koka in svampen” för frysning.Om du torkar kan de bli lite lätt beska/kärva. Jag brukar blanda upp taggsvampen med andra,oftast kantarell,och frysa in den…Pröva både och se vad du tycker.

0

Mickeleh

21 sep 2010 kl. 19:55

Såg på din andra bild “hos Ola” att du hade plockat kantarell oxå, blanda den med taggsvampen,koka in dem och frys in.

0

Boman

21 sep 2010 kl. 19:57

Testa dig fram, men torkning gillar jag inte på den svampen. Är annars en envis svamptorkare:-)
Jag tärnar den och kokar av i stekpannan i lite vatten(skräpet följer med vattnet då) så de mjuknar. Sen låter jag den rinna av och fryser in. Perfekt i vegomat som tex pytt i panna. Eller som blandsvamp med andra arter.
Har jag bara lite och ska äta den direkt så hoppar jag över koket, steker den direkt med annan svamp.

0

Nestor

21 sep 2010 kl. 20:35

Tackar för svaret Mickeleh / Boman..jag ska göra (adobo) filipinsk vis och ta den till jobbet imorgon stället. trattisarna jag ska torka dom..

Ha det så bra..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone