0 267 visningar

1 svar

Rapport från dödgran och stekpanna.

Jan A, Uppsala

21 sep 2010 kl. 19:20

I går var hunden och jag ute en sväng och kollade läget. I en mycket liten dal i fuktig granskog fick jag på långt håll se en grupp med nåt blek taggsvampliknande. På närmare håll såg de ut så här och växte tills m honungsskivling på döda granrötter. Några hundra m bort hittade vi några på en granstubbe, tills m klibbticka. (De små till vänster hittade jag först hemma på skärmen.) Bara några få meter norrut såg en död gran ut så här. ”Den” växte också här tills m honungsskivling. Men här var frk riktigt snyggt konsolformade.

0

Jan A, Uppsala

21 sep 2010 kl. 19:24

När jag hittade gammal trådticka förra senhösten, skrev jag här att den luktade och smakade riktigt bra – men var seg! Jag sa då också att jag skulle proväta tillagad trådticka när jag hittade ngn med aptitligt utseende. Så sagt och gjort.
En ung ’hatt’ som fått följa med hem hamnade på en skärbräda och en kraftig kockniv togs fram.
Tickan var seg men det blev iaf två högar med fina små tärningar av den.

Den mindre högen hamnade i en kastrull med lite vatten för att dödas och provsmakas helt utan tillsatssmaker. Smakade bra men var så seg att den inte var tuggbar. Provade också med lite salt, vilket inte ändrade smaken, bara sältan.
Den större högen hamnade i en riktig stekpanna med lite smör. Provsmakningen utföll väl.  Smaken var riktigt god och jag försökte erinra mig de senaste 60 årens alla provätningar. Kom inte på vad smaken liknade mest, inte ens när bitarna saltats en aning.  Provade också med lite vitpeppar, men det gav ingen större förändring.
Men så kom jag plötsligt på vad smaken påminde mig om! Stekt, rodnande flugsvamp, men ännu något godare. Bitarna dock inte tuggbara, men sugbara.!
Ska ta hem några fina ex efter söndan, sista? utställningen, och mala i köttkvarn/köra i mixer. Tror inte mixern klarar jobbet, så det blir nog malning! Kan gå att superfinhacka också, men.. Troligen god köttfärskrydda.
Bilderna rätt ner i stekpannan blev konstiga – men vad gör det!  Hoppas kameran överlevde. På den sista bilden hade också några kantareller hamnat i pannan.  TRÅDTICKAN VAR GODARE!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone