Vad är detta för art och är den giftig eller olämplig att äta? Den växer i grupp, unga exemplar, i gräsmatta på gård mitt i barrskogsmiljö utanför Lindesberg. Växer på en rest av ett nedhugget träd (okänt). Svamparna är här upp till 4 cm långa, hatten 1 cm. Skivorna syns ej ännu. Liknar honungsskivling, men är tydligt gul. Foten har brunröda fjäll och blir helt brunröd längst ned. Tallriken som den ligger på har en gul rand som är i samma nyans som svampen. Mycket angelägen att få veta (min dotter har ätit av dem, har varit i kontakt med giftinformationen och vidtagit åtgärder ifall den är giftig).
Okänd gul svamp
Du behöver inte vara orolig. Det liknar ingen giftsvamp. Det är mest troligt någon av slöjskivlingarna.
I dag kanske de blivit större. Om du har tur så kanske det är Rökslöjskivling eller föränderlig tofsskivling. De är mina favoriter.
Försök ta reda på trädslaget. Det underlättar identifieringen.
Går inte säga säkert vad det är enbart efter bilderna, men som Lill säger är det iallafall ingen av de farligt giftiga arterna. Jag misstänker att det kan vara gul flamskivling, Flammula alnicola (f.d. Pholiota alnicola).
http://svampguiden.com/art/visa/pholiota_alnicola
Tack för era svar, de är guld värda - jag har tittat då och då hela natten och dagen för att se om någon har svarat, men har inte hunnit återkomma med svar förrän nu.
Det är ju gifthätting som jag och giftinformationen funderade över om det ev kunde vara, men efter att ha studerat många bilder så tror jag inte att det är den och inte heller föränderlig tofsskivling, i och med att den är ljus i mitten av hatten och den här svampen är mörkare mot toppen på hatten. Rökslöjskivling och gul flamskivling tycker jag verkar likna denna. Jag har hittat liknande svamp på en större stubbe av gran ett par hundra meter bort och det skulle ju kunna vara rökslöjskivling. Det ligger närmre till hands att det är en granstubbe än en alstubbe i gräsmattan, men jag ska karva i den och se vad det kan vara.
Jag har inte vågat smaka på den, men den luktar väldigt gott, friskt. Min dotter sa att den var god… men hon är bara 1,5 år. Är den gula flamskivlingen olämplig att äta rå? Hon fick kolsuspension efter händelsen och mår bra, men det är ännu några timmar kvar innan jag vågar känna mig säker.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.