0 5880 visningar

45 svar

Hur farlig kan vit flugsvamp mm vara?

Funderande Marie

22 sep 2010 kl. 16:40

Hejsan
Behöver er…
Jag har mailat lite med expert men vill inte störa och vara jobbig..Hur farlig kan vit flugsvamp vara? Jag har en man som äter allt som kallas svamp och blir inte sjuk. Men jag är skit rädd att han kommer att bli det. Fast förra sommaren åt han också vad jag iaf tycker är vit flugsvamp och inget händer. Han ler varje gång och tycker jag är fjantig..svenskar säger han..han är från annat land själv..
Men helt seriöst kan det vara så att dom är mer tåliga? Helt sjuk fråga jag vet. Men seriöst han äter allt tom vit flugsvamp och kan på sin höjd reagera med lite diaree…
Förstår inget. Enligt er här är dom farliga ju.
Tacksam för svar för min hjärna fattar inget..

0

Camilla

22 sep 2010 kl. 16:47

Jag tror det är du som tagit fel och det inte är vit flugsvamp han äter.

I vilket fall som helst så beter han sig väldig oansvarigt och respektlöst mot dig.

0

Marie

22 sep 2010 kl. 16:49

Ska kolla om jag kan få in ett foto..
Ja det är lite jobbigt allra helst då vi har barn och han tycker att jag och barnet också kan äta all svamp. Men ska skicka foto om jag kan.
Mvh marie

0

Camilla

22 sep 2010 kl. 16:53

Så du menar att han vill ge erat barn av som han tror är en giftig svamp? på de enda referenser att han själv klarar att äta dem?

Jag hade inte låtit mina barn komma i närheten av en sådan galning.

0

marie

22 sep 2010 kl. 17:00

Ja…tyvärr men självklart att jag stoppar honom fast vi haft våra diskussioner. Han säger att sonen ska lära sig att tåla mer. Men enligt honom finns det inga giftiga svampar utan det är vi som har fjolliga magar. Suck det är jobbigt..
Kulturkrock på hög nivå.

0

Camilla

22 sep 2010 kl. 17:27

Det har inget med kulturkrock att göra.

0

Grethe F

22 sep 2010 kl. 17:33

Folk dör ju av dom giftiga svamparna om dom inte kommer i behandling i tid och hvad har lever och njura med magen att göre dom farligaste angriber just dom

0

Mickeleh

22 sep 2010 kl. 17:38

Äter han vit flugsvamp kommer du att märka det och även han, finns folk som försökt immunisera sig mot diverse gifter bla en tokig fransman som käkade lömsk flug.. och sedan la in sig på sjukhus etc etc och han mådde inte bra,finns dokumenterat men kommer inte riktigt ihåg var,blåstjärnorna vet säkert namnet på honom.Tror tom man har börjat forska om svampgifternas egenskaper inom medicinvärlden,dvs använda dessa som cellgift, så det är inget svagt gift.Se bara till att din son inte får äta svamp… vad han gör är upp till honom och menar han allvar kommer han snart att få insikt om hur ont en liten vit sketen svamp kan göra….Men för din sons skull är det kanske bra om han åt ett kilo…

0

Helena

22 sep 2010 kl. 17:40

Kulturkrock?
Jo jag känner igen det där från vår egen familj faktiskt.
Min mor höll ihop m en italienare så jag vet vad du pratar om!
Han åt precis ALLT, tyckte att vi var fjantiga.
Mitt tips till dig:
Om du kan hans språk, googla på de svamparna o visa honom att det verkligen är allvarligt.Du kan även använda dig av translate.google.se
Det finns säkert sidor i hans ursprungsland om giftig svamp oxå!
Förstår han inte allvaret, ta ditt barn o spring medans tid är.
Svårt att ångra sig efteråt…

Förstår han inte allvaret,

0

Marie

22 sep 2010 kl. 17:41

foton på de svampar jag lyckades kasta undan, men några vet jag följde med när han kokade grytan. Är dessa farliga eller är det som ngn sa jag som har fel?

0

DR FREUD

22 sep 2010 kl. 17:47

Någonting säger mig att du skämtar och om du gör det så är det på ytterst låg nivå men om du inte skämtar blir mitt råd detsamma SÖK HJÄLP PÅ EN GÅNG

0

Katrin

22 sep 2010 kl. 17:49

Hej!
Man kommer ingen vart med att säga negativa saker om en person, däremot är det mycket oansvarigt att inte kolla upp svamparna ordentligt innan man äter dem. Och än värre att bjuda någon annan på icke kontrollerad och säker svamp.
Det kan också anses vara psykisk misshandel att agera på detta sätt som din make gör.
Nog om detta.
Det farliga giftet i vit flugsvamp heter Amatoxiner och det förstör cellkärnan i leverceller och skadar även njurarna. Symptomen kommer från några tmmar till dagar och leder ofta till döden efter några dagar.
Jag tror din man plockar andra vita svampar och inte denna, kanske han gillar att göra dig rädd och säger att det är vit flugsvamp trots att han inte plockar dem. Det finns tex champinjoner som liknar vit flugsvamp.
Om du slutar reagera på hans svampar kanske han slutar, då det “roliga” i det hela försvinner.

0

Camilla

22 sep 2010 kl. 17:59

Eller det kan nog räknas som mordfösök..

0

Marie

22 sep 2010 kl. 18:02

Hej
Tack för alla svar. Jag önskar detta vore ett skämt, men tyvärr inte. Jag är en 4 barns mamma och skämtar inte om allvarliga saker. Jag vet också att min man har ätit dessa förrut utan större problem och inget har hänt, handlar inte om att misshandla mig psykiskt heller utan han är sådan person som äter allt som finns typ. De har han gjort de två år vi varit tillsammans. Jag ville bara få det bekräftat från er att jag inte är helt ute och cyklar utan det var som jag trodde farliga svampar. Men som han säger i medelhavets länder där äts allt utan problem. Men tro nu inte att han är en idiot för oss, det är han inte utan han är annars en bra man och pappa det är bara detta som vi har problem med. Men jag ska vara obeservant och som sagt tack för era svar.
Kramar Marie

0

Dödlig!

Karl S

22 sep 2010 kl. 19:56

Låt oss vara helt klara med en sak: Vit flugsvamp är en dödlig art. Din man är säkert av samma art som du (Homo sapiens) oavsett vilken del av världen han kommer från, eftersom ni fått barn tillsammans ;=) Som sagt ovan angriper giftet cellerna i njurarna. Om patienten överhuvud kan räddas till livet får den i regel bestående men och måste vårdas resten av livet.

Mitt råd är: gå med i en svampförening och lär dig vit flugsvamp ordentligt på utflykterna, så att du sedan kan känna igen den om den skulle dyka upp på matbordet.

0

Dödlig!

buffy

22 sep 2010 kl. 20:02

Ett tag var här en italienare m stjärna på SG, han skrev att inte ens italienare äter hålsopp, när jag frågade om de går att äta. Så vissa begränsningar tycks de ändå ha.

Din man har hittills inte ätit ngn vit flugsvamp, för isf hade ni märkt det i familjen. Men han bör ju ta o skärpa sig.

0

Dödlig!

marie

22 sep 2010 kl. 20:12

Tror jag också, men tro inte att han skulle försöka smyga i det i maten för mig, det handlar absolut inte om det. Men som sagt jag ska försöka få med honom till en kurs, om han nu accpeterar det. Hur som helst nyttigt. Men ni är säkra på arten eller? Lättare att argumentera mot honom om jag har hundra rätt. Ska prata med ngn från hans hemland också om just detta.
Men helst seriöst jag har sett så många utlänningar ute i skogen, måste vara skit farligt för alla om de inte vet vad de plockar, undrar om Sverige informerar dom om svamp risker mm?
Ser ju bara hur många som står i försunnande åar och fiskar små fisk som mat..
Ja nog om det.
Jag ska göra vad jag kan för min familj.
Bra sida. Tack för svar!
Mvh Marie

0

Dödlig!

Marie

22 sep 2010 kl. 20:13

Men kom på en sak, kan det inte vara så att det beror på mängden man får i sig, en eller två tre kanske inte är farligt? Kanske är förklaringen.
Mvh Marie

0

Dödlig!

Skogsmulle

22 sep 2010 kl. 20:43

Ursäkta men med den sista kommentaren har jag svårt att tro att det du skriver är sant.

http://svampguiden.com/art/visa/amanita_virosa

0

Dödlig!

Michael Krikorev

22 sep 2010 kl. 21:18

Marie.. Bilden du bifogade visar vit flugsvamp utan tvekan!

Det kan räcka med att få i sig en enda svamp av denna, eller t.o.m. mindre, för att få livshotande skador. Det spelar ingen roll varifrån i världen man kommer. Det har redan skett dödsfall i år efter att en person ätit en enda vit flugsvamp.

Man vet att olika människor kan drabbas olika hårt av att äta samma mängd svamp, men det har inget med ursprung att göra. Vit flugsvamp är utan tvekan mycket giftig. Givetvis kan man överleva, men man riskerar att få förstörd eller nedsatt funktion i lever eller njurar. Så lite som 50-70 gram kan vara dödlig mängd!

0

Dödlig!

marie

22 sep 2010 kl. 21:19

Skogsmulle..vad menar du med det? Kanske du ska fundera på om det är just därför allt är sant som jag skriver så. Jag VET inget om svamp, letar förklaringar och svar, därför bad jag er om hjälp. Är inget litet barn som leker med er och tar upp eran tid, har isåfall annat att lägga min tid på och framför allt skulle aldrig ta eran tid för en lek.
Om ni inte tror på mig behöver ni inte svara mig.

Var kanske fel från början att skriva detta. Har bara som sagt fakta brist, jag vet inte hur mkt som är farligt eller ngt.

Känner mig bara ledsen nu.

0

Dödlig!

Minai

22 sep 2010 kl. 21:24

Tror inte det är någon här som menar något illa. Jag kan inte heller så mycket om svamp. Men jag tror att många här kan så mycket att de kanske glömmer att man kan vara helt okunnig. Det är ju så ibland när man är bra på något…
Hoppas verkligen att ni kan lösa det här och att du kanske kan förklara lite bättre för honom nu när du kan litemer själv! :-)

0

Dödlig!

Marie

22 sep 2010 kl. 21:25

Michael
Tack för konkret svar.
Jag ska prata med min man, oavsett vad han säger och vilka förklaringar han ger.
Stort tack till dig för bra sida.
Du gör ett bra jobb.

0

klas jaederfeldt

22 sep 2010 kl. 21:31

låt honom käka vad han vill å dö, det är allas rättighet.

fransmannen (eller svejsaren) hette bastien och han dog långt senare en naturlig död

0

Dödlig!

Johanna A

22 sep 2010 kl. 21:37

Råkade bara se denna konversation. Det var ju en till bild Marie bifogade. Där fanns en trattkantarell, tyckte jag, men vad var det andra? Jag tänkte, så att det inte bara är den vita flugsvampen som sorteras bort framöver om det finns fler giftiga svampar i korgen. Tänk på barnen - de går inte att få tillbaka om det går tokigt.

0

Lill, Skellefteå

22 sep 2010 kl. 22:28

Hej Marie!
Om du är helt säker på att din mann ätit vit flusvamp förut utan att bli sjuk så kan det väl hända att du inte behöver oroa dig, men det är inget jag tror på.
Vill inte skrämma dig, men om din mann har ätit vit flugsvamp så hoppas jag att ni beger er till sjukhus på en gång. Gifterna i vit flugsvamp dör man av. När man får symptom kan det redan vara försent.
Om din mann äter vit flugsvamp och inte blir sjuk så är han en medicinsk sensation.
Kan inte mer än önska dig lycka till!

0

Dödlig!

svamptramp

23 sep 2010 kl. 18:03

Jag tror också att den vänstra svampen av dom tre som visas på den andra bilden kan vara trattkantarell, men dom två andra ser lite tveksamma ut för att vara trattisar. Vad tror ni det kan vara?

0

Dödlig!

Mikael i Norrköping

23 sep 2010 kl. 20:57

Michael, kanske läge att stänga ner den här trolltråden?

0

Dödlig!

Marie

23 sep 2010 kl. 21:45

Tycker fortfarande att om någon vill kalla mig lögnare eller ngt lik det så kan ni låta bli att skriva. Jag mår redan dåligt som det är. Sitter här och har nog med problem. Ville som jag sa bara ha hjälp, om ngn nu tror jag ljuger så finns det ett ordspråk man dömmer andra efter hur man är själv. Och ville jag leka kunde jag väl göra det på Lunar eller ngt sådant. SÅ snälla ni sluta kalla detta för en trolltråd.
Men jag har fått de svar jag ville av expertisen från foto och det räcker nu från mig.
Med vänliga hälsingar Marie en helt vanlig mamma och fru.

0

Dödlig!

Fru Berg

24 sep 2010 kl. 09:57

Nej inte helt vanlig!
Hur svårt kan det vara att förstå att man inte äter svamp som man inte vet vad det är!? Jag säger som Klas. Låt han äta vad han vill!

0

Dödlig!

Trollmora

24 sep 2010 kl. 12:40

Antingen har han stenkoll på arterna och tycker det är kul att retas eller så är han bara dum. Är han dum så lär du snart märka det då han kommer att dö! Gift är gift även om man inte är född i Sverige.

0

Dödlig!

Birgitta L

24 sep 2010 kl. 21:50

Jag undrar framförallt VAR han hittade vit flugsvamp nu? Jag har letat i dagar efter den för en svamputställning i helgen, och hittade bara en helt sönderäten som föll sönder. I mina trakter verkar de helt utblommade. Var bor du, Marie?

0

Dödlig!

Karin

26 sep 2010 kl. 20:04

Hur går det för er? Jag tror inte det heller är någon fara med bara en svamp. Sen som mikael skrev 50 gram kan vara dödligt. 50 gram är mycket. Så jag tror inte att ni behöver oroa er för en svamp väger mer.

0

Dödlig!

Annika A

26 sep 2010 kl. 20:30

Tror karin menar mindre än 50 gram eller hur? Men för övrigt jag håller med.

0

Dödlig!

Boman

26 sep 2010 kl. 20:33

Det står faktiskt så här: Så lite som 50-70 gram kan vara dödlig mängd!
Lek inte med livet. Låt giftig svamp stå kvar.

0

Dödlig!

Karin

26 sep 2010 kl. 20:57

Jag menar att en svamp väger mindre än 50 gram. Och har ingen död inträffat nu är det ingen fara. Döden kommer senast 3 dygn efter intag och dessutom är man helt väck 2 dygnet. Så man får förvarning om det. Döden kommer inte plötsligt efter diare utan det märks. Så andas ut du nu om allt är bra. Men låt bli att åka ut och plocka svamp om han inte kan hålla sig till regler. Var rädda om er!

0

Dödlig!

Svampentusiast

26 sep 2010 kl. 21:46

Knepig tråd… Men jag tror delvis mari har rätt. Det beror på hur tålig lever njure etc är. Om personen är frisk osv. Tror ärligt att det inte är så mycket forskat på svamp förgiftning. Med risk att bli hängd nu så tror jag mari. Jag tror hennes man har ätit allt i hemlandet därför tål han mer. Så därför tror jag inte att han är en medicinsk sensation om han överlever.  Man kan överleva förgiftning utan behandling.  Min mening.  Min tro.      God natt på er!

0

Inget botemedel

Jonatan

23 okt 2010 kl. 12:45

Han som dog i år efter att ha ätit en enda flugsvamp las in på specialsjukhus för gifter som slagit till mot levern, men endå kunde dem inte rädda honom, det enda var en levertransplantation. Så detta är som att leka med en dödlig orm som det inte finns motgift till. Helt bisarrt att din man vill få er att äta det om det är giftigt. Större mansgris har jag inte hört talas om..

0

Funderande Marie

Maria

23 okt 2010 kl. 15:40

Med inlägg som ditt är jag glad och samtidigt förundrad..Glad över detta forum, förundrad över din ignorans…VIT SVAMP BÖR UNDVIKAS OM DEN INTE ÄR INKÖPT I BUTIK UNDER NAMNET CHAMPINJON!!!!

0

Funderande Marie

Bo E

23 okt 2010 kl. 18:16

när man väl lärt sig den vita flugsvampen är det ingen risk att förväxla den med champinjoner

så med erfarenhet och stor försiktighet ska man inte behöva vara kategorisk och rata all vit svamp - det finns egentligen ingen direkt förväxlingssvamp till vit flugsvamp om man tar alla faktorer med i examineringen - storlek, form, konsistens, doft, färgskiftningar

med erfarenhet av riktig vit flugsvamp förväxlar man den knappast med en champinjon - möjligen med vita slidskivlingar eller vita fjällskivlingar - men de är ju inte heller något som matsvampsplockare brukar vara ute efter.

Vet inte vad det är som din man äter och kallar vit flugsvamp men jag tror inte på flugsvamp i alla fall eftersom han lever och mår bra.
Jag vill ogärna säga emot experter som Michael K. men är det inte gulnade partier på den vita svampen på bilden?
Tror i så fall att det rör sig om en champinjon - nu finns det en giftig gulnande champinjon som man bäst skiljer från de ätliga genom lukt- och smaksinnet.
Ta tid på er o läs på om champinjonerna - sen kanske ni kan plocka svamp tillsammans utan att tramsa och retas.
För er skull hoppas jag att han bara har dålig humor och lite dåligt omdöme när han retas med dig.
Trevligt att du hittat till svampguiden - kanske den är intressant för din man oxå???

0

Nico

7 sep 2011 kl. 01:33

Den första bilden visar helt klart en vit flugsvamp.

Jag skulle tyvärr säga att din man har stora problem och/eller är fruktansvärt naiv och obildad.
Det här med dödliga svampar är inget påhitt av veklingar. Folk dör av bl a den vita flugsvampen du lade upp en bild på, den som din man tänkte äta (och bjuda dina barn på).

0

Funderande Marie

Nico

7 sep 2011 kl. 01:42

Nej, det är vit flugsvamp.
Den får ofta, när den blivit lite torr, brunbeiga fläckar på hatten.
Ett annat tydligt kännetecken för vit flugsvamp, och som syns bra på bilden, är den uppsvällda foten.
Champinjoner har för övrigt inga vita skivor, som vit flugsvamp har.

0

KaffeLatte

KaffeLatte

19 okt 2013 kl. 10:06

hon trollar, uppmärksamhet är vad hon vill ha, troll, troll. Oh, champion hette det visst. Ironi

0

KaffeLatte

KaffeLatte

19 okt 2013 kl. 10:06

hon trollar, uppmärksamhet är vad hon vill ha, troll, troll. Oh, champion hette det visst. Ironi

0

KaffeLatte

Hasse

19 okt 2013 kl. 20:05

Fanns ej denna fråga för ca 2 år sedan???

0

KaffeLatte

mumrik

19 okt 2013 kl. 21:27

Det är samma tråd. Kolla datum.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone