0 861 visningar

8 svar

Slänga svampen?

nhp

22 sep 2010 kl. 17:06

Om inte svampen blivit knastertorr på två veckor i rumstemp utbredda på duk, ska jag kasta dem?
Har de blivit dåliga? Det är trattis KJ och svart trumpet

0

Patrik

22 sep 2010 kl. 17:10

Jag har kanske ett liknande problem, mina trattkantareller har blivit svarta och luktar lite lattjo..

0

MIckeleh

22 sep 2010 kl. 17:24

Det är mycket svårt på gränsen till omöjligt att få svampen knastertorr på det sättet,man behöver någon form av värmekälla eller någon form av fläkt som tar bort fukten.Förmodar att svampen är lite seg, går fortfarande att få knastertorr genom att tillföra någon form av värme,men tror inte att kvaliten/hållbarheten blir så bra…Så mitt råd släng å ut å plocka nytt och läs någon gammal tråd om torkning.

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2010 kl. 00:05

Jösses, jag vill ha mina torra på mindre än ett dygn annars vet i tusan vad som händer om man äter dom. Två veckor??? släng och svartnade trattisar, nej släng dem oxå. Ett förslag som funkar rätt bra om man inte har någon fläkt är att ta en cykelkorg med inte allt för mycket svamp i och hänga på elementet och skaka korgen flera gånger under ett dyng.

0

Boman

23 sep 2010 kl. 06:29

Hade slängt rubbet om de inte var torra på tre -fyra dagar. Föreslår byte av torkmetod!
Svamp som ruttnar kan vara farlig att äta, så ta inga risker.
Här finns en del, skippa det där med sytråd och makaroner bara.
http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=181996&fnr=1&sok=torkning&Start=0&Offset=50&25

http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=124633&fnr=1&sok=torkning&Start=0&Offset=50&19

0

Helena i Lund

23 sep 2010 kl. 06:32

Hahahahaha@Boman! (Jag ryser fortfarande…)

0

buffy

23 sep 2010 kl. 10:22

Om svampen är nästan alldeles torr så den går att böja men inte luktar illa, har börjat ruttna osv, så kan man sluttorka den i ugnen på låg värme eller mha värmefläkt.

Ibland har jag vid efterkoll av burkar med torkad svamp hittat burkar där svampen mjuknat ngt sedan den förpackades, då har jag eftertorkat den till total knastertorrhet.

Jag gör sådan efterkoll ngn vecka efter förpackningen, sedan förseglar jag burken med eltejp. Detta för att jag en gång tog fram en 6-mån gammal burk torkade champinjoner som var helt fördärvade för att de inte varit helt snustorra.

0

nhp

23 sep 2010 kl. 10:26

tack alla för era svar!!

0

Lilla My

23 sep 2010 kl. 10:36

Säga vad man vill om sytråd/makarontipset, men det var ju i alla fall ovanligt, eller hur?

Har själv torkat Karl-Johan i tunn-tunna skivor, uppträdd på ståltråd och upphängt luftigt i vardagsrummet. Gick på några få dagar, och resultatet blev riktigt bra. Men det var arbetsintensivt, och en enda svamp tog massvis med plats när jag hängde upp den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone