Här finns mer att läsa!
Du måste goggla på latinet för att få “bra träffar” Bilder
http://snotra.artdata.slu.se/artfakta/SpeciesInformationDocument/Ramaria_Sanguinea_1357.pdf
Jag skulle defenetivt inte äta dem med den färgreaktionen.
Läs också på svampguiden vad Micke skriver om fingersvampar.
Mycelet är kvar alla gör vi misstag p.g.a okunskap.
Njut av det vackra att se svampen fotografera,ju mer jag lär mig om svampar,ju färre äter jag.
Ramaria Flava är bara ett säkert fynd hittats i Sverige Uppland mycket utav fingersvamparna är dåligt utredda,för att de spormässigt är så lika och måste studeras i fält under tiden de växer.
Den blev ju röd vid fotbasen när du skrapade på den.
Jag vet inte vad du vill säga,jag tycker den såg vit ut på bilden,med röd färg vid basen,och nu skriver du att den är gul,du har ju också fått den nästan artbestämd enligt bilder,vad är problemet????? mer än att du fortfarande vill äta den och har blivit avrådd!
Kära Elisabeth.
Ingenstans har jag skrivit att den blev röd när jag skrapade på den.
Din ton i det sista inlägget är mycket tråkig.
Det stämmer att den är rodnad vid roten på bilderna.
En rodnad som inte uppstod vid plockningen, den var rodnad.
efter att roten skurits bort har den behållt sin gula färg.
Att du tycker att en gul svamp ser ut att vara vit är märkligt.
Titta gärna en gång till på fotot
Trotts ditt senaste inlägg tackar jag för dina råd.
Den fotograferade svampen verkar vara en guldfingersvamp.
Ramaria cf aurea.
Den har bara en känd lokal i Sverige, Klöva hallar. Det är där den plockades.´
(Förekost i lokal enl. Naturskyddsföreningen Söderåsens tidning Söderåsbladet 3/10)
Kommentera gärna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.