0 529 visningar

16 svar

O-konstiga och konstiga

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 21:55

För ovanlighetens skull skulle det bli matsvamp idag, att torka, och så blev det också; trattk, gul och svart trumpet. Men det blev också en del annat!
Första bildserien från lokalen med de 57 gamla fyrflikiga. Nu kommer färskingar!

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 21:57

En snygg björkstubbe med honungsskivling (finns överallt just nu) och dallergröppa som håller på att ”inkorporera” en grankotte! Serie 2.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 21:58

Sen kommer de kufiska!  I en del mosstoppar fanns dessa. (orkade tyvärr inte ta bättre bilder idag).
Någon som vet? Kanske ngn rostsvamp,  JAS-svamp eller nåt annat?  Två bildserier, 3 och 4.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 22:00

Serie 4.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 22:02

I granskogen växte några öron och bland dem några bräckliga farkoster jag får till att vara klubbdyna, Podostroma alutacea, som tyx vara tämligen giftig! Frestade dock inte mig till intag.
Skålarna/öronen står kvar och några får följa med till utställningen på söndag ; det kan ju komma ngn intresserad dit!

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2010 kl. 22:53

Det konstiga på mosstopparna tippar jag på en slemsvamp nämligen Physarum virescens som är “övermogen” jag antar att den släppte en massa bruna sporer när du tog i den.Här har du bilder på inte så mogna.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 23:04

Hej JAS och tack för det! Nej, det yrde inget om den. Men det som gör mig lite konfunderad är det skållika strax ovanför bildmitten och även ytan på ‘klumpen’. Annars var ju JAS-svamp rätt trolig! Om jag hinner! ska jag försöka fixa nån skarpare bild i morrn. Ett hårt liv man lever som gl gube!

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2010 kl. 23:13

På bild 4:1 skulle det ha stått!

0

"JAS" Helsingborg

22 sep 2010 kl. 23:55

Tusan Jan du kan ha rätt i att det är någon annan av slemsvamparna, jag kom på att jag har ett kollekt liggande som skall till Uno och det ser ut att vara av samma slag som du har på dina bilder. Ber om ursäkt var lite snabb där men jag har inte de “skålarna” som du har på din första bild och det ser faktiskt ut som resterna av en rätt stor sporangie och i så fall är det ju inte Physarum virescens utan något annat. Får väl återkomma med svar i slutet på nästa vecka om jag har fått svar då.

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2010 kl. 05:18

Jag har kvar de få jag fotat på rutppr och sparar väl dem så länge - eller skickar till Uno nu, medan jag vet var de finns. Jag mailar dig lite senare - i mer vaket tillstånd!

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2010 kl. 10:01

Tog tre nya, dåliga bilder i morse. Det som möjligen såg lite “skåligt” ut i går är nog bara typiskt “slemsvampsytligt”!

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2010 kl. 17:34

Jo så är det Jan men frågan är vilken av slemmisarna det är. Jag har denna som bildar sporangier på mossa men de är betydligt mindre verkar det som. Didymium melanospermum

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2010 kl. 17:38

Glömde att säga att dina och även mina från förra inlägget. de “skålarna” påminner om vad som är kvar från exempelvis en Hemitrichia och inte sådana fruktkroppar som didymiumen.

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2010 kl. 17:59

OK, jag har stoppat de två mosstoppslemmisar jag har i ett konvolut. Kanske lämpligt att skicka dem till Gbg när de är torra?

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2010 kl. 21:29

Så klart du skall göra:)

0

svampstaff

25 sep 2010 kl. 08:10

Jan, serie4 borde väl vara fuligo muscorum, mosstrollsmör?
http://www.discoverlife.org/20/q?search=Fuligo+muscorum

0

Jan A, Uppsala

25 sep 2010 kl. 08:53

Tack Svampstaff! Dina änglavingar skiftar nu i ljusblått!
Har kollat och det tyx stämma. Ytstrukturen påminner om F candidas - på äldre dar. Jag yrade ju ngt om mönstret, men nu faller bitarna på plats.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone