För ovanlighetens skull skulle det bli matsvamp idag, att torka, och så blev det också; trattk, gul och svart trumpet. Men det blev också en del annat!
Första bildserien från lokalen med de 57 gamla fyrflikiga. Nu kommer färskingar!
I granskogen växte några öron och bland dem några bräckliga farkoster jag får till att vara klubbdyna, Podostroma alutacea, som tyx vara tämligen giftig! Frestade dock inte mig till intag.
Skålarna/öronen står kvar och några får följa med till utställningen på söndag ; det kan ju komma ngn intresserad dit!
Hej JAS och tack för det! Nej, det yrde inget om den. Men det som gör mig lite konfunderad är det skållika strax ovanför bildmitten och även ytan på ‘klumpen’. Annars var ju JAS-svamp rätt trolig! Om jag hinner! ska jag försöka fixa nån skarpare bild i morrn. Ett hårt liv man lever som gl gube!
Tusan Jan du kan ha rätt i att det är någon annan av slemsvamparna, jag kom på att jag har ett kollekt liggande som skall till Uno och det ser ut att vara av samma slag som du har på dina bilder. Ber om ursäkt var lite snabb där men jag har inte de “skålarna” som du har på din första bild och det ser faktiskt ut som resterna av en rätt stor sporangie och i så fall är det ju inte Physarum virescens utan något annat. Får väl återkomma med svar i slutet på nästa vecka om jag har fått svar då.
Jan, serie4 borde väl vara fuligo muscorum, mosstrollsmör?
http://www.discoverlife.org/20/q?search=Fuligo+muscorum
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.