0 883 visningar

6 svar

Giftchampinjon igen??

Madde Småland

23 sep 2010 kl. 00:48

Har tagit lite bilder hemma nu ikväll på en del av de champinjoner jag hittade idag. (Blev tydligast med blixt.) Misstänker starkt att jag ännu en gång hittat giftchampinjon.

Alla som ligger uppe för fotografering plockades på samma ställe. Växte i uppbökad jord (av vildsvin) i gles ung granskog. Vissa luktar gott och blir inte lika gula som en del av de andra. De som blir starkast gult vid skrapning luktar illa, fränt. Har märkt att lukten känns starkast ifall man drar loss lite av hatthuden istället för att bryta i köttet.

Ni som kan champinjoner, ser det ut som att de flesta av dessa är giftchampinjon? Tar i så fall nya kort i dagsljus i morgon för att lägga upp i den tråd jag redan påbörjat om den. Då kan jag även lägga upp lite bilder i jämförelse.

Först 2 bilder på avstånd på alla och en på nära håll på en som jag definitivt får till giftchampinjon..
Tack på förhand:)

0

Madde Småland

23 sep 2010 kl. 00:52

Här kommer 3 bilder till. Det är kort på undersidan av 3 olika, 2 som luktade gott och en som luktade fränt.

Och ja, jag vet.. Fick inte upp hela foten på alla när jag plockade dom;) Det syns nog på 2 av de 3 bilderna innan dessa.

Tack igen:)

0

Hans Myhre

23 sep 2010 kl. 01:31

Vel A. xanthoderma bli øyeblikkelig kromgul ved skrapning. Fotbasen intensiv kromgul ved skrapning og ganske krafting ring og oppsvulmet fotbasis. Lukter karbol, særlig ved oppvarming.De gule flekkene blir senere grå/brune.

0

Boman

23 sep 2010 kl. 06:20

Bara nyfiken på varför du väljer att plocka svamp som du inte är säker på? Alltså i fler än ett exemplar för identifiering.

0

Madde Småland

23 sep 2010 kl. 08:50

Tack Hans.

Ska skrapa alla fötterna också. Men hur är det med formen? Försöker att lära mig hur giftchampinjonen ser ut på håll. Brukar andra arter få det här kantiga utseendet? Ringen? Har hittat tidigare men där var hela hatthuden gul men med samma kantiga utseende och ringen såg ut som på dessa.
Tycker att den gula färgen är annorlunda mot de jag hittat tidigare men lukten är precis lika obehaglig som på dom.

Boman

Utav de 8 som syns på bilden är det 4 som jag misstänker är de giftiga. Fanns ett 30-tal med det kantiga utseendet på den platsen. Tog kort på de här 8 eftersom de växte tillsammans allihop. Plockade 4 av de misstänkta för att kunna lära mig den ordentligt och kunna ge bort till vänner så de också får chans att klämma, skrapa och lukta.

Tog korten för att fråga innan jag tar nya kort idag för att lägga upp i den andra tråden så det garanterat blir rätt där. Vill inte lägga upp bilder där på champinjoner som är ätliga men som felaktigt beskrivs som giftig:)

0

Madde Småland

23 sep 2010 kl. 11:11

Några bilder tagna nu idag. Bild 1 ny skrapning och gammal skrapning på en av de kantiga som luktar illa. Bild 2 på foten.

Färgen är inte lika tydlig den här gången och därför blev jag osäker trots att lukten är densamma. Vet nog inte riktigt hur karbol luktar men efter att ha sniffat ordentligt nu tycker jag att det påminner om spritpenna.

Finns det annars ngn annan med kantigt utseende och obehaglig lukt?

Tack igen:)

0

Hans Myhre

23 sep 2010 kl. 12:17

Flere sjampinjoner blir gule ved skrapning, etter en stund, men bare giftshjampinjonen blir øyeblikkelig kromgul ved skrapning!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone