Denna bärplockare är bra att rensa svamp med, t ex små kantareller, svart o rg trumpet och trattkantareller, i och med att man kan breda ut dem bättre än i ett durkslag, Det ät iaf lite hjälp med rensningen, bara skaka och sedan skölja av. (Om man nu sköljer svamp). Sitter med den framför teven och rensar, har en stor rund bricka under.(Torrensning)
Jag plockar bara små trattisar, tar lite längre tid men en korg full med småtrattisar väger mer än dubbelt så mycket som en med stora men det tar inte dubbelt så lång tid att plocka så man tjänar på det och så är det mycket sällan något i foten då tratten inte är öppen, mycket lättrensat!:)Jag sköljer aldrig trattisar numera har gjort det en gång men de drog åt sig så mycket vatten att de blev sladdriga och svårtorkade, nej bättre då att plocka de små.
Det vet man ej. Otäcka djur kan borra sig in genom fothuden och lägga sig på lur.
Jag delar alla trattisar för då torkar de snabbare. Det går ju fort, man river dem på längsen. Jag vill ändå kolla på allihopa för att det inte skall slinka med ngt otyg. Pyttesmå häftstift brukar jag inte ta.
Jag har en sk Pick nickkorg från Jula. I starkt tyg, med dragkedja. Inget att ta stöd emot, vilket maken testat:-) Hopfällbar och bra i bilen. Tätare än vad jag önskat men svampen blir aldrig liggande i den länge, ett par timmar max medan vi trampar skog.
Jag plockar trattisar med en hand och kniv i den andra, rensar på en gång och river isär de större sedan när de kommer ut på torkramen.
Otäcka djur är jag inte rädd för:-) de små trattisarna är ofta friska, om inte så blir de kvar i skogen. Hellre många mindre än några stora. Men några knappnålar tar jag då inte.
Har tyvärr någon som skrapar rent efter marken i “mina skogar”. Trattisar och kantarell, som knappt syns plockas. Trist!
Just det som JAS säger att “det är mycket sällan något i foten då tratten inte är öppen” eller som du Boman att “de små trattisarna är ofta friska”, med betoning på sällan och ofta, gör att jag måste dela på alla, försöker så klart undvika väldigt små men ibland slinker de med. Bara möjligheten att det finns ett kryp i ger mig olustkänslor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.