0 581 visningar

11 svar

Svindyra trattisar

Hasse i hörby

23 sep 2010 kl. 07:16

På Citygross i höör säljer de 10g torkade trattisar för 35 kr. D.v.s. 3500 per kilo.
Någon tjänar pengar

0

Kalkyl

23 sep 2010 kl. 07:43

Undvik att köpa dem om du tycker de är för dyra. Gick de inte att sälja skulle de nog sänka priset på dem, så fungerar en maknadsekonomi.

0

Kalkyl 2

23 sep 2010 kl. 07:48

Och om bara kvalitetetn är hög är frågan om det är så dyrt egentligen?

Vid torkning försvinner ungefär 90% av ursprungsvikten. Så det motsvarar ett pris på ungefär 350:- per kilo som färska. Sedan har nåon rensat och torkat, det är också värt några tior per kilo. Sedan ska varje mellanhand (uppköpare, distributör mm.) fördubbla priset. Affären ska också göra en vinst på några tior per kilo Kanske att plockaren fått runt 50-lappen när han sålde in denna svamp. Är det verkligen för mycket??

0

anithau

23 sep 2010 kl. 08:01

Det är inte för mycket.

Håller med kalkyl 2

0

Peter, Linköping

23 sep 2010 kl. 08:51

Alla svampplockare retar sig på det här: med allt jag har i skafferier och skåp borde jag kunna få ihop till en sommarstuga! Men som kalkyl säger, det är en lång väg ut till marknaden.

Att jag - och de flesta här - aldrig skulle köpa torkad svamp ens om den kostade 10 kr hektor eftersom vi hamstrat på oss mer än vi kan ge bort är en annan sak. :)

Fast för ca 10 år sedan köpte jag faktiskt en minipåse torkade svarta trumpeter. Jag var nöjd med köpet, trots det bistra priset.

0

"JAS" Helsingborg

23 sep 2010 kl. 09:09

Det är ungefär så jag vill ha betalt för mina om jag säljer torkade, utan mellanhänder. När jag sålde eget plockade rensade och torkade på torget så tog jag 100: - för 25g och inte många klagade på detta och det är ändå över 10 år sedan.

0

Lill, Skellefteå

23 sep 2010 kl. 09:19

35 kr var väl inte värst. Här kostar ortens 49 kr för 10g trattisar, övriga svampar får man 20g för samma pris.
Blir nog inte många kronor i timmen i alla fall om man ska slå ut pengarna på alla timmar man lagt ned.
Har provvägt trattisar några gånger före och efter tork. 1 kg blir ungefär 80g.

0

buffy

23 sep 2010 kl. 10:16

Jag har också kommit fram till att 100 g färska tk blir 8 g torkade.

0

den danske svampe

23 sep 2010 kl. 10:49

provade at sælja færska rensade trattkantareller på torget i aalborg i lørdags før 200 kr kg, det blev intet sålt ! fick dærimot sålt k j till 200 kr kg og kantarell till 220 kr kg. men danskar ær mærkliga, de flesta vet intet om svamper og nær jeg provade at sælja blek taggsvamp till 100 kr kg så sa 8-10 kunder at den svampen er giftig…..ss og nær jeg sålde kremlor tidigare i sommar sa flere kunder at det i danmark er førbud mod at sælja kremlor….ss

0

Kurt

23 sep 2010 kl. 11:54

Det är ju däremot synd att det inte finns mera torkad svamp av fler arter till salu.

0

Geraldine, Vällingby

23 sep 2010 kl. 13:27

Såg på både Hötorget och på Östermalms torg att trattkantarellerna kostar lika mycket som kantareller iår. Trattisarna brukar vara ca 100 kr billigare per kilo. 249 på Östermalm och 199 på Hötorget. (färska)

0

den danske svampe

24 sep 2010 kl. 16:26

249 kr kg før færska trattkantareller ???

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone