Kvällens utfärd till Hjälmarsbergs herrgård gav en del frågetecken med arter som jag tidigare aldrig sett i området
Serie 1
bild 1-2
en liten musseronliknande skivling med vacker färg
vad kan det vara?
bild 3
En tuvskivling gissar vi - någon som kan bekräfta och ge ett korrekt artnamn till den?
foto: Istvan Winkler
den sista är nog en svår en - har aldrig sett liknande med den färgnyansen och kan tillägga att den var mycket saftig dvs innehöll mycket vatten
men tuvskivlingar finns det väl experter på ghär på forumet??????????
vill gärna veta om det är en art av dessa vi hittat
ingenting av frågesvamparna sparades så vi har inte för avsikt att äta dem
tack för svaren
jag håller med om tuvspröding, psathyrella spadicea - verkar troligt.
Är den ätlig frågar man mig genast vid nya fynd.
Vill ej rekommendera nybörjare att äta tuvskivling men undrar för egen del.
Karl - har du något svenskt namnförslag på den gulblekoranga svampen?
Jo, färgen är mycket exakt återgiven - möjligen missar man den något genomskinliga något vattniga karaktären på svampen - kan honungsmelon vara till hjälp som jämförelse ? - fick en mycket fruktig association till denna trots en oaptitlig något stickande doft.
vill gfärna reda ut onsdag innan jag ger mig på söndag….
här kommer två ytterligare frågetecken
1. liten ticka
lövskogsmiljö (ask, björk, lönn)med inslag av planterade prydnadsgranar som förökat sig, enstaka tall och hägg
beteshage
skuggigt läge
2. okänd grå skivling
miljö se ovan
svampen kändes lite vattnig utan karaktäristiska aromer
foto: Istvan Winkler
tack för svar, TonyS!
strumpticka är jag tveksam till efter att ha googlat - men det verkar å andra sidan vara betydligt mer utvuxna gamla exemplar som fotats.
har du Tony sett den som ung så har du säkert rätt, denna var alldeles fräsch och hade inga mörka torra partiewr i hattkanten som syns på de flesta bilder, inte heller så tydligt mörk fotbas.
denna bild var nämast av de på google
http://www.pbase.com/stureh/image/93642155
spindeln och tvestjärten ger en uppfattning om att i alla fall storleken på tickan stämmer.
strecknagelskivling är troligt den är för mig “svampen som kan se ut nästanhursomhelst” ha ha
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.