0 456 visningar

15 svar

frågetecken från onsdagkväll 100922

Bo E

23 sep 2010 kl. 14:03

Kvällens utfärd till Hjälmarsbergs herrgård gav en del frågetecken med arter som jag tidigare aldrig sett i området

Serie 1
bild 1-2
en liten musseronliknande skivling med vacker färg

vad kan det vara?

bild 3
En tuvskivling gissar vi - någon som kan bekräfta och ge ett korrekt artnamn till den?

foto: Istvan Winkler

0

Bo E

23 sep 2010 kl. 14:08

Miljön för serie 1 är ganska ljus, öppen betesmark med stenig mark på bitvis mullrik gammal sjöbotten - strandnära.
Ek, alm, al och björk är närmaste trädslagen.
Almbeståndet har de senaste åren minskat drastiskt p g a almsjukan.

0

Ewa lilliesköld

23 sep 2010 kl. 14:12

Jag vågar mig på en gissning på serie 1 bild 1-2 till Mycena rosea, rosa rättikhätta.
:)

0

Bo E

23 sep 2010 kl. 14:54

tack ewa!

tyckte nog den var lite för köttig för att vara en hätta men visst, när jag läser om den på google o ser bilderna så är de onekligen identiska.

Lukten stämmer oxå - faktiskt något fränare än rättikmusseronen som luktar mer åt rödbeta

0

Bo E

23 sep 2010 kl. 14:59

I väntan på svar om tuvskivlingen lägger jag ut ännu en fråga

Serie 2
bild 1-3
en gulbrun mycket köttig skivling

växtplats i skuggat läge med lönn som närmaste träd - även planterade prydnadsgranar och enstaka tallar och björkar i närheten

0

Bo E

23 sep 2010 kl. 17:08

den sista är nog en svår en - har aldrig sett liknande med den färgnyansen och kan tillägga att den var mycket saftig dvs innehöll mycket vatten

men tuvskivlingar finns det väl experter på ghär på forumet??????????

vill gärna veta om det är en art av dessa vi hittat

ingenting av frågesvamparna sparades så vi har inte för avsikt att äta dem

0

Tony S

23 sep 2010 kl. 18:31

Håller med Ewa om rosa rättikhätta.
Sen bör det vara tuvspröding, Psathyrella spadicea, du har hittat.

0

Karl S

23 sep 2010 kl. 19:18

Tony, var ser du en Psathyrella?
Sista bilden kan ev. vara en Rhodocybe, eller beroende på färgtrogenheten, en Hebeloma?

0

Tony S

23 sep 2010 kl. 19:48

Karl, 3:e bilden i serie 1.

0

Karl S

23 sep 2010 kl. 22:40

Ja visst ja

0

svar Tony & Karl

Bo E

27 sep 2010 kl. 12:30

tack för svaren

jag håller med om tuvspröding, psathyrella spadicea - verkar troligt.

Är den ätlig frågar man mig genast vid nya fynd.
Vill ej rekommendera nybörjare att äta tuvskivling men undrar för egen del.

Karl - har du något svenskt namnförslag på den gulblekoranga svampen?
Jo, färgen är mycket exakt återgiven - möjligen missar man den något genomskinliga något vattniga karaktären på svampen - kan honungsmelon vara till hjälp som jämförelse ? - fick en mycket fruktig association till denna trots en oaptitlig något stickande doft.

0

Bo E

27 sep 2010 kl. 12:42

vill gfärna reda ut onsdag innan jag ger mig på söndag….

här kommer två ytterligare frågetecken

1. liten ticka
lövskogsmiljö (ask, björk, lönn)med inslag av planterade prydnadsgranar som förökat sig,  enstaka tall och hägg
beteshage
skuggigt läge

2. okänd grå skivling
miljö se ovan
svampen kändes lite vattnig utan karaktäristiska aromer

0

Bo E

28 sep 2010 kl. 14:15

nån stjärna som vågar sig på tickan och den grå skivlingen???

0

Bo E

28 sep 2010 kl. 17:35

jättesvåra - för mig - men trodde nån här kände igen dem…

0

Tony S

28 sep 2010 kl. 17:59

Är det kanske strumpticka och strecknagelskivling?

0

Bo E

29 sep 2010 kl. 13:45

tack för svar, TonyS!

strumpticka är jag tveksam till efter att ha googlat - men det verkar å andra sidan vara betydligt mer utvuxna gamla exemplar som fotats.
har du Tony sett den som ung så har du säkert rätt, denna var alldeles fräsch och hade inga mörka torra partiewr i hattkanten som syns på de flesta bilder, inte heller så tydligt mörk fotbas.
denna bild var nämast av de på google
http://www.pbase.com/stureh/image/93642155
spindeln och tvestjärten ger en uppfattning om att i alla fall storleken på tickan stämmer.

strecknagelskivling är troligt den är för mig “svampen som kan se ut nästanhursomhelst” ha ha

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone