0 501 visningar

14 svar

Kruskantarell eller?

Lena

23 sep 2010 kl. 19:19

Hej! Någon som vet vad jag har hittat? De är inte lika gula som på bilderna.

Vilken kantarell är detta?

0

Boman

23 sep 2010 kl. 22:45

Tror inte det, det här är kruskantarell http://svampguiden.com/art/visa/pseudocraterellus_undulatus

0

Peter, Linköping

23 sep 2010 kl. 22:49

Från ovansidan är de ganska lika kruskantarell. Men den ser lite degenererad ut.

Hur växte den? För sig, eller ihopgyttrat? Vilken naturtyp? Träd?

0

Lena

23 sep 2010 kl. 23:21

Växte gyttrat nära ek tror jag. Många fanns det, och jag trodde först att det var trumpet eller trattis ... Men jag antar att det inte är aktuellt att gå tillbaka och plocka dem?

0

Anita S

23 sep 2010 kl. 23:33

Skulle möjligen kunna vara en svartnande kantarell som växer med ek och hassel. Den påminner om trattkantarell, men svartnar när den torkar. Den är sällsynt med få fynd från Skåne till Uppland.

0

Har inte svartnat

Lena

24 sep 2010 kl. 08:37

Den har nu legat sedan igår och börjar torka, men har inte blivit mörkare. Om det är svartnande kantarell, borde den ha börjat ändra färg nu?
Inte trodde jag att den skulle vara så svår att artbestämma :)

0

Har inte svartnat

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 08:41

Utan att säga att det inte är en svartnande kantarell så kan jag ändå nämna att de kruskantareller jag hittat varit ganska variabla. De ser sällan ut så där klockrent som i svampböcker. Men de växer gyttrat, i täta klungor, och har ett lite broskigt tuggmotstånd och sin lukt. Jag är så säker jag kan vara när jag plockar den i alla fall, men som sagts många gånger, bara utifrån en bild kan det vara lurigt att artbestämma.

Sedan är jag ju bara en matplockare och ingen expert.

0

Jeanette, P

24 sep 2010 kl. 10:14

Jag tycker det ser ut som en trattis om man tittar på undersida. Men jag är bara en glad amatör så kan inte alla kantarell sorter =)

0

katarina

24 sep 2010 kl. 21:11

ser inte ut som kruskantarell,jag är novis men väntar på att du ska få svar från nån kunnig.

0

Har inte svartnat

Birgitta D

24 sep 2010 kl. 22:40

Tror faktiskt på vanlig trattis.

0

Har inte svartnat

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 23:06

Vad är det för sorts trattkantarell som växer gyttrat under ek?

Fanns andra träd i närheten? Lena, om du kan gå dit och ta ett foto på växande svampar är nog gåtan löst ganska snabbt, men nu sitter vi bara och gissar.

0

Har inte svartnat

svampstaff

25 sep 2010 kl. 07:18

Svartnande kantarell svartnar direkt vid beröring/brytning, den behöver inte torkas innan.

0

Har inte svartnat

klas jaederfeldt

25 sep 2010 kl. 21:38

ser mera ut som suddig svamp för mej

0

Ytterligare kruskantareller?

Lena

30 sep 2010 kl. 15:17

Hej! Har idag hittat ytterligare ett ställe med vad jag tror är kruskantarell, i en annan skog. Dessa växte kring asp, precis bredvid svart trumpet. Kan det stämma? Liknar de jag hittade häromdagen, och är mycket lika bilderna i databasen. Jag ska försöka ta några egna bilder senare. Hur sällsynta är dessa svampar egentligen?

0

Har inte svartnat

Bo E

30 sep 2010 kl. 16:10

jag är väl ungefär av peters dignitet när det gäller dessa - men nog tycker jag det ser ut som en något deformerad kruskantarell, men jag har å andra sidan inte sett den svartnande i verkligheten

tycker att dina uppgiufter stämmer väl med mina fynd av kruskantarell - gärna med ek eller under hassel i närheten ofta svart trumpet

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone