Tror inte det, det här är kruskantarell http://svampguiden.com/art/visa/pseudocraterellus_undulatus
Utan att säga att det inte är en svartnande kantarell så kan jag ändå nämna att de kruskantareller jag hittat varit ganska variabla. De ser sällan ut så där klockrent som i svampböcker. Men de växer gyttrat, i täta klungor, och har ett lite broskigt tuggmotstånd och sin lukt. Jag är så säker jag kan vara när jag plockar den i alla fall, men som sagts många gånger, bara utifrån en bild kan det vara lurigt att artbestämma.
Sedan är jag ju bara en matplockare och ingen expert.
Hej! Har idag hittat ytterligare ett ställe med vad jag tror är kruskantarell, i en annan skog. Dessa växte kring asp, precis bredvid svart trumpet. Kan det stämma? Liknar de jag hittade häromdagen, och är mycket lika bilderna i databasen. Jag ska försöka ta några egna bilder senare. Hur sällsynta är dessa svampar egentligen?
jag är väl ungefär av peters dignitet när det gäller dessa - men nog tycker jag det ser ut som en något deformerad kruskantarell, men jag har å andra sidan inte sett den svartnande i verkligheten
tycker att dina uppgiufter stämmer väl med mina fynd av kruskantarell - gärna med ek eller under hassel i närheten ofta svart trumpet
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.