Finns det en blek variant av Biskopsmössa? Denna svamp växer på vår baksida i närheten av ek och tall. Undersidan på hatten är ljust beige och ovansidan vit (som bilden visar). Foten är som ett nätverk och de växer i kollonier på en gräsmatta. Någon som vet vad det är och om den är giftig.
Givetvis - vad trodde du? Den är god. Däremot har den inte så stark smak, men det spelar väl ingen roll för dig, som ändå kryddar bort de goda svampsmakerna!.:(
Peter, har du Cortins ‘Svampplockarens handbok’? - annars borde du det, tredje uppl 1951, betydligt utökad. Den första kom -37.
Jag kan medge att en del inlägg i mastodonttråden om svamp och smaker var mer experimentella, men en del svampar behöver lite smakstöd och bär sig inte med bara smörstekning och salt.
Sedan är det en fråga om mängd också. Kantarell ligger och drar åt både korianderfrö och pomerans, men man skall inte överdriva, då kan det bli vidrigt.
Sotvaxingen till exempel är en svamp som behöver lite hjälp. Som bara stekt har den en gudomlig konsistens, men ingen tydlig smak. Den går lite åt det söta. Om jag precis mot slutet skedar ner skaldjursfond och kokar in i svampen blir den som glaserad av fonden. Det söta i svampen plockas upp av det söta i fonden, och hjärnan kopplar fel och tror att jag tuggar på försiktigt kokt hummer, inte svamp.
Det borde alla testa någon gång, bättre kombination känner jag inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.