0 766 visningar

6 svar

Vit biskopsmössa?

Pling

23 sep 2010 kl. 21:48

Finns det en blek variant av Biskopsmössa? Denna svamp växer på vår baksida i närheten av ek och tall. Undersidan på hatten är ljust beige och ovansidan vit (som bilden visar). Foten är som ett nätverk och de växer i kollonier på en gräsmatta. Någon som vet vad det är och om den är giftig.

0

Hans Myhre

23 sep 2010 kl. 22:15

Nei, men vit hattmurkla.

0

Peter, Linköping

23 sep 2010 kl. 23:00

Nån som smakat den?

0

Jan A, Uppsala

23 sep 2010 kl. 23:26

Givetvis - vad trodde du? Den är god. Däremot har den inte så stark smak, men det spelar väl ingen roll för dig, som ändå kryddar bort de goda svampsmakerna!.:(

Peter, har du Cortins ‘Svampplockarens handbok’? - annars borde du det, tredje uppl 1951, betydligt utökad. Den första kom -37.

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 08:44

Vilket påhopp, Jan! Är jag känd för att överkrydda min svamp? ;)

Du har nämnt Cortinboken tidigare. Jag får helt enkelt ta och jaga rätt på den.

0

Jan A, Uppsala

24 sep 2010 kl. 09:06

Ta det inte som påhopp - då har du aldrig varit med om nåt sånt! Men jag tycker att du krånglar till “kryddningen” alldeles för överdådigt. Själv äter jag (helst svamp med god egensmak. Hm, min Cortin fanns på Biotopia…

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 09:33

Jag kan medge att en del inlägg i mastodonttråden om svamp och smaker var mer experimentella, men en del svampar behöver lite smakstöd och bär sig inte med bara smörstekning och salt.

Sedan är det en fråga om mängd också. Kantarell ligger och drar åt både korianderfrö och pomerans, men man skall inte överdriva, då kan det bli vidrigt.

Sotvaxingen till exempel är en svamp som behöver lite hjälp. Som bara stekt har den en gudomlig konsistens, men ingen tydlig smak. Den går lite åt det söta. Om jag precis mot slutet skedar ner skaldjursfond och kokar in i svampen blir den som glaserad av fonden. Det söta i svampen plockas upp av det söta i fonden, och hjärnan kopplar fel och tror att jag tuggar på försiktigt kokt hummer, inte svamp.

Det borde alla testa någon gång, bättre kombination känner jag inte.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone