0 592 visningar

12 svar

Talluvskivling igen ?

gunhild Nordås

24 sep 2010 kl. 10:06

Inventerade tallheden i går efter jakt på senkomna goliatmusseroner (hittade tre gamla)den här tuvskivlingen var fin, men vilken det är vet jag inte.
Tyvärr inga tallgråtickor heller undrar om det är lika dåligt på andra ställen? Jag har hittat en enda på hela hösten.

Talltuvskivling

0

Hans v E

24 sep 2010 kl. 10:34

Skojar Du eller?

0

Karin

24 sep 2010 kl. 11:12

Borde väl vara talltuvskivling så vitt jag förstår efter att ha kollat på denna sida.

http://lyophyllumshimeji.blogspot.com/2010/09/hur-att-kanna-igen-talltuvskivling-hon.html

0

ES

24 sep 2010 kl. 11:25

Hur är det med matsvampsvärdet hos de två andra? (Röktuvskivling och Mörk Tuvskivling).

Förväxlingsrisken känns ju ganska stor innan man lärt sig svampen.

0

Karin

24 sep 2010 kl. 11:28

I texten på sidan hittas följande text.

“Det bör dock poängteras att L. fumosum, L. shimeji och L. decastes (mörk tuvskivling) samtliga är ätliga.”

0

ES

24 sep 2010 kl. 11:42

Men är de likvärdiga? någon som provat?

Är L. shimeji mer eftertraktad för att den hängt med på det asienexotiska goliattåget?

0

Karin

24 sep 2010 kl. 13:40

Kopplat till detta vill jag rekommendera följande svamptest från DN, notera särskilt fråga 7.

http://www.dn.se/nyheter/fragesport/dn-test-svamp-1.1165598

0

Hans

Karl S

24 sep 2010 kl. 15:03

Ja talluvar kan man väl tänka sig hoa i höstmörkret.  Men uvskivlingar är något nytt. Vad kan de månne ha för vetenskapligt namn? Bubomyces kanske?

0

Kurt Jonsson

24 sep 2010 kl. 19:25

Jag köpte en japansk svampbok när jag var med jobbet i Tokyo för många år sedan.

I den boken står talltuvskivlingen som trestjärnig, röktuvskivlingen är också trestjärning i denna bok. Den mörka tuvskivlingen får nöja sig med två stjärnor i boken.

0

Talltuvskivling igen Hans

gunhild i Nordås

24 sep 2010 kl. 20:18

Jag såg inte stavfelet Hans men jag skojar inte.

0

Ho ho

24 sep 2010 kl. 22:53

Talluvskivlingen är lite av en nattuggla. Man har störst chans att se den på natten, men den är KNÄPPTYST tack vare sina mjuka lameller. Sorkarna anar inget förrän det är för sent. Talluvskivlingar ser dåligt, men hör ännu sämre. De blir ilskna när man plockar dem. Under dåliga år kan man se dem inne i städerna där de fruktifierar på klocktorn och hustak. Istället för att flytta söderut på vintern gömmer de sig i jorden.

0

F Örvånad

25 sep 2010 kl. 13:31

Intressant att en liten felskrivning kan väcka så mycket energi.

0

Hans v E

25 sep 2010 kl. 22:37

Det är väl självklart att man måste rätta till ett sånt fel som talluvskivling! Den tillhör ju släktet tuvskivlingar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone