0 802 visningar

16 svar

Blåmusseron? (plus bonus)

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:30

Kan detta vara blåmusseron? När jag bröt den luktade den onekligen speciellt - kanske bränt gummi, det är möjligt. Jag tyckte mig se “vitpudringen” på foten strax under hatten, och den har rejält med skräp på sin utsvällda fotbas.

Är det någon som tvivlar?

Blåmusseron?

0

Scharlakansvaxing!

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:32

Flera liter av denna vackra svamp. Hur sparar jag den bäst? Har någon försökt att torka den?

0

Scharlakansvaxing! (bild)

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:32

...

Scharlakansvaxing

0

Streckmusseron!

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:33

Kungen är redan här!

Streckmusseron

0

Karl S

24 sep 2010 kl. 19:35

Jo det är riktigt.
God svamp som paté med spenat och muskot.
Se:
http://svampistockholm.org/recettes.html

och välj Paté på höstmusseron (som är liknande i smaken)

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:42

Tack!

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 19:50

Vilken guldsida med recept!

0

Birgitta D

24 sep 2010 kl. 20:29

Jag har bara fryst sc.vaxingen. Vilken färg den ger åt en stuvning. Blåmusseronen äter jag en gång om året. Hittar inte mer än det går åt direkt.  Streckmusseron har jag inte hittat än, däremot riddarmusseron.

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 20:30

Birgitta, fryser du den direkt eller förväller först?

0

Norma

24 sep 2010 kl. 21:09

Blåmusseron smakar inte gott så spara inte allt för mycket…..

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 21:11

Jag smakade den precis, den var riktigt god! En speciell smak, minst sagt. Men god. Tycker jag.

0

Norma

24 sep 2010 kl. 21:16

Kul för dig att du gillar den. Jag tycker den är vämjelig…..faktiskt den mest motbjudande svamp jag ätit.Men å andra sidan gillar jag mandelriska och den tycker vissa är läbbig :)

0

Tina Nordberg

24 sep 2010 kl. 23:44

Hittade igår en ring med blåmusseroner som jag stegade till ca 10m i diameter.
Där kunde man ha plockat i tvättkorg.

0

Jan A, Uppsala

25 sep 2010 kl. 01:34

Det verkar bli bra med blåmussar i år. Var ute på nio timmars effektiv utställningssvampletning i går och har nog aldrig sett mer. Dessutom var gifthättingarna igång i samma halvunga granskogar.

0

Peter, Linköping

25 sep 2010 kl. 09:16

Jag har hittat blåmusseron många gånger tidigare utan att riktigt våga plocka den. Även om det kanske inte blir den svamp jag kommer att fylla korgen med så hade den karaktär, sånt gillar jag. Skall åtminstone testa Karls tips om att göra paté på den.

Det jag var lite osäker på var foten. På bilder är foten nästan alltid knubbig och kort. De jag hittat är lite spensligare.

0

svampstaff

25 sep 2010 kl. 11:05

Det kanske är en Lepista sordida (violmusseron) Peter!

0

Peter, Linköping

25 sep 2010 kl. 12:51

Nej fullt så spenslig är den inte. Men foten är lite tunnare än på bilderna jag sett. Annars stämmer särdragen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone