0 628 visningar

14 svar

Marodörer i skogen

Ingrid Teern

24 sep 2010 kl. 20:56

Någon mer än jag som är trött på alla “naturmänniskor” som skövlar skog och mark under namnet “plocka svamp och bär”.

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 21:05

Speciellt de där snorungarna som går omkring och river och gräver upp marken på så många ställen! Det ser ut som om en jordfräs gått fram där! Jag fattar inte det roliga i att förstöra på det sättet!

;)

0

Norma

24 sep 2010 kl. 21:06

Snorungar?? hehehe det är ju vildsvinen som agerar jordfräs….

0

Peter, Linköping

24 sep 2010 kl. 21:07

...

0

Ingrid Teern

25 sep 2010 kl. 18:41

det är inte bara vildsvinen som går fram som jordfräsar utan även tvåbeningar.

0

Johannes Glännman

25 sep 2010 kl. 18:52

Kolla vad SCA, Stora Enso, Sveaskog och andra stora skogsföretag gör med våra sista naturskogar så ska ni få se på marodörer..

Tvåbeningar är bra på att agera jordfräsar oavsett om fräsen går djupt eller inte. Något jag inte riktigt förstår är varför endel folk plockar upp massa olika svampar man inte har en aning om vad det är, tar hem, fotograferar och frågar vad det är. Fotografera dom på plats och låt dom vara så lär man sig något och svampen får växa vidare..

mvh // johannes

0

Ingrid Teern

25 sep 2010 kl. 19:04

håller helt med dig om allt. Vi tvåbeningar är också duktiga på att bryta sönder träd (tex bryta av toppen på en ungbjörk) för att kunna krafsa bland björnbärssnår eller i gräset efter kantareller. Skulle kanske vara aktuellt med någon sorts certifiering vad gäller allemansrätten

0

Kjell :)

25 sep 2010 kl. 19:30

Och som folk skitar ner i skogen, joder, inte roligt :(

0

buffy

25 sep 2010 kl. 19:31

Ungbjörksbeståndet och björnbärsdito lever väl inte under ngt överhängande utrotningshot. Jag tycker att det är värre med folk som kastar sopor i skogen. Och danska scouter som tror att allemansrätten inbegriper rätten att fälla träd och sätta fyr på dem.

0

Ingrid Teern

25 sep 2010 kl. 19:44

danska scouter, vanliga svenskar, tyskar, norrmän mfl, ingen av dessa är helt säkra på vad som gäller för allemansrätten, därav min önskan om en certifiering eller legitimering

0

Johannes Glännman

25 sep 2010 kl. 20:14

Men man måste ju ändå få göra upp en eld, plocka bär, svamp, ätbara växter m.m m.m så länge man gör det med respekt och använder det man tar åt sig…

mv h// johannes

0

guza

25 sep 2010 kl. 20:36

men när nån trampar ner mandelriskor blir man riktigt mordisk !!!!!!!!!!

0

Ingrid Teern

25 sep 2010 kl. 21:20

helt rätt, men tyvärr är inte alla sådana, eller rättare sagt, rätt många är inte sådana med tanke på hur det ser ut i “min” skog emellanåt

0

sutallimra

25 sep 2010 kl. 22:42

Plocka svamp och bär vad är detta mot den skövling och ödelseläggelse som de stora skogsbolagen gör. Trots flera rödlistade arter och för övrigt sällsynta arter tvekar dom inte att ödelägga deras växtplaster.

0

Ingrid Teern

26 sep 2010 kl. 20:57

vet inte det, tycker det går lite hand i hand, dvs det är samma nonchalans av naturens värde både från de stora bolagens sida och de sk “naturvännernas” sida. Om det sedan “bara” är att bryta av toppen på en ungbjörk eller att skövla en hel gammelskog ska inte spela någon roll.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone