Smörsoppar är nog bäst relativt små. Om magen klarar dom vill säga. Jag har ett dåligt minne av dom tyvärr och vågar nog inte försöka fler ggr. Fick ordentligt magknip och trodde jag fått gallstensanfall igen. Fast jag gillar smaken :-). God svamplycka i fortsättningen också!
Inte är det väl så att de äldsta skogarna alltid är de bästa svampskogarna!? När jag letar kantareller söker jag dem i blandskog som är gallrad en gång och har en ålder på ca. 15-20 år, där hittar jag kantareller, taggsvamp, trattisar, Kj, och olivvaxskivling. Senaste utflykten till Värmland gav mest kantareller i gallrad granskog med en ålder på ca. 30-40år. Tyvärr så gav resan inte lika mycket som i fjol men det blev ändå ca. 35 kg, av dem 24 kg kantareller. Så inte är det gammelskog jag säker mina svampar om det inte gäller Myxomyceter vill säga men de är ju inte svampar egentligen. Men visst är det trist när ens svampställen försvinner men det tristaste med hyggen är väl att gammelskogen erbjuder så mycket mer av en naturupplevelse än en ungskog och “föeyngringsyta” gör.
Tänkvärda ord, JAS. Jag kanske ska söka mig till lite yngre marker av den typ du beskriver, så kanske mina kantarellskördar också kan uppgå till dina, och andras, mängder, vilka jag aldrig är i närheten av. Å andra sidan är naturupplevelsen en väsentlig del av njutningen när jag är ute i svampskogen.
Vårat bästa trattisställe blev skövlat i vintras, upptäckte det då jag var ute med släden å hundarna…
Nu i höst växer det inte ens flugsvamp där. Förra året plockade vi närmare 30 liter trattisar & året innan nästan det dubbla!
Men nu i år har vi hittat ett nytt ställe, ett bättre ställe där det är ännu några år kvar till avverkning i bästa fall.
Där plockade vi på 2 dagar & 3 pers närmare 100 liter trattisar! Så nu känns det inte lika orättvist!
Betänkas skall oxå att Gudrun och Per skövlade många av mina och andras fina områden i Småland och Halland MEN å andra sidan plockar jag mängder med rökslöjskivling och vårtig röksvamp på dessa områden nu och det kommer kommer ni oxå att kunna göra på era skövlade områden inom en snar framtid:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.