0 481 visningar

6 svar

Två underliga(?)

SvenD

25 sep 2010 kl. 17:37

1. Utseende och smak som svavelgul slöjskivling men lamellerna är helt gula utan minsta inslag av “svavel”.
Lövträdsstubbe.  Egen art eller variant?
2. Lövskog. Nagelskivling? Hatt 4-4,5 cm. Täta ljusa smala lameller.
Det underliga var att alla ex. växte två och två sammanväxta i hatt och fot! Vad kan det vara för art som beter sig på detta vis, tro?

0

Tony S

25 sep 2010 kl. 19:50

Den gula är väldigt lik en svamp jag hittade förra året och aldrig fick ordning på. Skivorna var närmast citrongula på alla fruktkropparna.

Den andra är lik brosknagelskivling. De brukar växa tuvat, men ibland hittar man dem en och en. För den luktar väl inte kål, så det är någon av stinkbroskingarna?

0

Karl S

25 sep 2010 kl. 19:57

Pholiota conissans. Den växte väl på sälg?

0

SvenD

25 sep 2010 kl. 21:37

Tack för svar!
Tycker inte att “min” svamp riktigt motsvarar videtofsskivling. Växte i gräs vid bok (kan ha funnits sälg i närheten). Foten är, som framgår av bilden, tillplattad och svagt vriden, och lamellerna är som sagt mycket täta. Påminner en del om brosknagelskivling.
Då det gäller den gula svavelslöjsk.tänkte jag att den kanske hade en helgul form precis som trattkantarellen.

0

Den gula

Karl S

25 sep 2010 kl. 22:26

Jag menade förstås den gula, inte naglingen.
Här är en bild på Ph. conissans för jämförelse.

Ph. conissans

0

Den gula

SvenD

25 sep 2010 kl. 23:26

Ursäkta misstaget, Karl! De bilder jag i litteratur och på nätet sett på conissans tyckte jag inte alls var lik min, men din bild stämde riktigt bra! Beskrivningen i FuNo kan också passa in bortsett från att man där säger att den inte smakar något - men jag tycker att den smakar ganska illa!

0

Den gula

Karl S

26 sep 2010 kl. 08:41

Sven, din svamp är nästan säkert en Pholiota och många Ph. smakar bittert. Jag minns tyvärr inte hur min Ph. conissans smakade. Den är i alla fall ganska sällsynt. — En liknande är Flammula pinicola, men den växer som namnet antyder på barrträd och är något mörkare, även på skivorna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone