Några bilder från gårdagens insamlingsturer i olika skogar i Jumkils och Börje socknar, somt märkligt, somt trivialt!
Först en mycket vacker svamp, här som metervara på grov granlåga. Jag tycker om stinkmusslingen – att titta på. Och jag tycker inte den luktar speciellt illa heller.
Möjlig Hydnellum scrobiculatum, skrubbtaggsvamp, från den skog där hustrun hittade sina förra året (Gammeltråden ”!Liten taggig kork,”) men c 150 m ifrån. För en halvtimme sen fick jag per tfn besked om att båda årens kollekter ska kollas, tabm genetiskt! Inte illa!
...och vad sägs om denna? Växer tills m beskvaxing, såpmusseron och rödgul taggsvamp m.m. i en halvung kalkgranskog längs vår egen Linnéstig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.