0 14074 visningar

10 svar

koka trattkantareller +

Karin H

25 sep 2010 kl. 22:07

Kan man inte koka trattkantareller som man kokar vanliga kantareller och ta bort spadet om man vill ha bort bakterier. Har jag fel om jag bara hört att det ska torka. Kan det ha nåt med Patriks inlägg om att hans trattisar blev svarta, är det bra som säkerhetsåtgärd att torka som därför före kokning. Blir det ingen bra smak vid kokningen ? Är det också fel inte frysa i spadet, om man väljer utan spad hur lång hållbarhet för trattisar kan man räkna med ?
Mycke tack på förhand !

0

koka trattkantareller

Maria o Micke

25 sep 2010 kl. 22:12

Fyll stekpannan med dina rensade trattisar och låt sedan sjuda i sitt egna spad därvidlag är alla bakterier döda så släng inte spadet lyft bara bort eventuellt skräp med hålslev, kyl ner och frys in i plastpåsar.. När du sen ska använda tillbaka ner i pannan låt vätskan koka in och stek efter behag, olja för hettan och smör för smaken…

0

litet ps

Maria o Micke

25 sep 2010 kl. 22:17

Glömde säga att förvälld svamp fryst utan spad har en benägenhet att bli träiga skulle därför satsa på att frysa in med spadet…

0

Koka trattkantareller

Gina

25 sep 2010 kl. 22:36

I begynnelsen förvällde jag min trattkantareller i några msk av sitt spad. Sedan gick jag över till att torka manuellt (glest på hushållspapper nära värmekälla). I dagarna köpte jag mig en svamptork som verkligen torkar effektivt. Eftersom jag ger bort torkad svamp till vänner och bekanta som inte själva kan ta sig till skogen så är detta perfekt. Jag har ett stort ansvar för att den svamp jag ger bort är helt OK. Däremot inte sagt att förvälla svamp är ett sämre sätt, absolut inte, men jag tycker att den torkade vinner i smak.

0

Koka trattkantareller

Gina

25 sep 2010 kl. 22:38

Liten rättelse då första meningen blev lite fel. Först förvällde jag svampen och sedan frös jag in den i några MSK av kokspadet. Hoppas du förstår.

0

Koka trattkantareller

Boman

26 sep 2010 kl. 06:39

Och så var det detta med att förvälla. Det betyder att koka av snabbt i vatten. Är det vad du gör? Eller ångar du av svampen i torrt kärl?
För den ovana blir det lätt fel och det vore väl synd att koka bort smaken i vatten när det inte behövs.

0

Koka trattkantareller

Gina

26 sep 2010 kl. 22:46

Vet inte om Bomans fråga var ställd till mig. Förtydligar mig lite. Tidigare förvällde jag i så lite vatten som möjligt för att bevara smakerna. Kanske 2-3 dl vatten till 3 lite färsk trattkantarell. Fst jag vill inte tjäna som riktmärke då andra säkert är duktigare än jag. Numera torkar jag alla trattkantareller.

0

Koka trattkantareller

buffy

27 sep 2010 kl. 09:36

Förvälla betyder väl i svampsammanhang inte det samma som i t ex grönsakssammanhang. När man förväller svamp låter mnan den vätska ur sig på svag värme, ev m salt och ev m lite vatten ifall svampen är mkt torr.

Koka av svamp betyder att man kokar svampen i vatten en stund och häller bort kokvattnet så att man blir av med en del gifter el magretande ämnen eller skarp smak.

Fö funkar det väldigt bra att färskfrysa trattisar. Bakterierna blir man då av med när man tillagar svampen.

Att först torka, sedan blöta upp och förvälla trattisar för att frysa in dem är definitivt overkill.

0

Koka trattkantareller

Boman

27 sep 2010 kl. 09:52

Men den diskussionen har ju återkommit här gång på gång. Vi ska inte ändra betydelsen av ord, det förvirrar.

Man ångar av svamp i tort kärl.Ibland måste man tillsätta nån tsk vatten för att det ska komma igång.

Kokar av i vatten = förvälla

Steker = men inblandning av fett i någon form

0

Koka trattkantareller

Jocke

9 okt 2010 kl. 16:44

Om man nu torkar kantarellerna som sagts tidigare, för att sedan spara i en burk, hur skall man gå tillväga vid tillagningen sen?

Behöver man då vidtaga några åtgärder för att bli av med bakterierna och “gifterna” eller har torkningen hjälpt till med detta?

0

Koka trattkantareller

Boman

9 okt 2010 kl. 20:57

Det finns inga bakterier eller gifter i ordentligt torkad svamp.Om den var giftfri före torkning vill säga.
Varifrån kom bakterierna dit menar du?
Är det jordbakterier som menas?
De som ni smutsar ned den rena svampen med, ni som inte tar bort roten vid plockning.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone