0 3146 visningar

33 svar

Svamptork

Ingrid Teern

25 sep 2010 kl. 22:27

Har läst en hel del inlägg där det talas om svamptork, var kan man köpa en sådan? Jag brukar torka i varmluftsugn, är det sämre?

0

Gina

25 sep 2010 kl. 22:32

Det finns olika fabrikat och storlekar. Jag har nyligen köpt min OBH Nordica, 499 kr på Clas Ohlsson. De har oftast inte dom i butik (skulle endast säljas till Finland från början). Prata med personalen så kan dom ta hem från sitt centrallager. Dom är oerhört servicevilliga. Beställde min en måndag och på onsdagen var den i butik. Jag är oerhört nöjd med min och klarar mig inte utan den nu. Plockar svamp varje dag ;-).

0

Maria

25 sep 2010 kl. 22:34

kolla min olla på http://www.svamptorken.nu
Har haft den snart 8 år och den är min bästa vän i dessa tider, funkar även för örter, jordgubbar och bananer vilket glatt barnen..

0

Gina

25 sep 2010 kl. 22:42

Maria: Din länk funkar inte riktigt (tror jag). Jag är nyfiken att titta på din kompis torken :-).

0

Stefan

25 sep 2010 kl. 22:46

Prova denna länk annars: http://www.tretti.se/hushallsapparater/hushallsapparater/ovr-koksapparater/obh-nordica-obh-6772?ref=pricerunner_se

Mig veterligen är detta den enda på marknaden. Köpte dock min på Media Markt för 399.

0

Maria

25 sep 2010 kl. 22:48

http://www.svampkonsulent.nu/evermat prova där istället min gamla trotjänare har dock 6 ollor den nuvarande bara 5

0

Gina

25 sep 2010 kl. 22:51

Stefan: Det är samma modell som jag har. Den funkar perfekt :-). Inte för att göra dig ledsen men jag betalade bara 499 på Clas Ohlsson. Det var det billigaste jag kunde hitta. Jag är en fattig sjukpensionär så jag måste vända slantarna. Ångrar inte mitt köp, kommer att betala sig snabbt. Det finns andra torkar också bl a Evermat som många tycker är bättre.

0

Gina

25 sep 2010 kl. 22:54

Maria: Följer man din länk så kommer man till en heeeeelt annan typ av svamp. Skojar du mig aprillo? ;-).

0

Maria

25 sep 2010 kl. 22:55

googla annars på nätet efter svamptork det finns såväl hemmabyggen som köpedito. Själv har jag tjänat in varje krona som den kostade för 8 år sen, kanske är OBH Nordicas utmärkt även den men då jag köpte min var det den enda på marknaden, svensktillverkad direkt från fabriken då...

0

Maria

25 sep 2010 kl. 22:56

näääe måste vara vajkalle på adressen

0

Gina

25 sep 2010 kl. 22:59

Maria: Jag tror jag vet vilken din tork är. Nu vågar jag knappt skriva mer om svamptorkar. Det finns en surmulen dansk här som anser att vi torkar är miljöbovar och som borde hålla oss väck från skogen. Fast jag är inte rädd… det danska gemytet undrar jag däremot över ;-).

0

Maria

25 sep 2010 kl. 22:59

Bjurholms Industriplast tel.0932-10666

0

Katrin Hässleholm

26 sep 2010 kl. 07:27

I Fredags köpte jag 1 OBH NORDICA för 595:-.Innan har jag torkat min svamp i champinjonlådor ovanför kyl o frys.Det gick alldeles utmärkt.Men plockade så mycket svamp 2,3kg rödgul trumpetsvamp + 1,3 kg trattisar så nu var det bara att köpa en tork

0

Kurt

26 sep 2010 kl. 09:37

Det var ju synd att du då köpte en svamptork, hade du i stället bara satt en värmefläkt (t ex en kupévärmare) under de staplade champinjonlådorna så hade du fått en mycket effektivare tork som sväljer mycket större mängder än den lilla leksak som OBH Nordica säljer!

0

Nikke Småland

26 sep 2010 kl. 09:56

Har obh nordicas svamptork fungerar toppenbra, men börjar växa ur den med tanke på all svamp frugan kommer hem med! (Madde Småland)
Så idag beställde jag en ny med 2 extra ollor….
http://www.svamping.e-butik.se/
Tror det är den Maria menar…

0

Ingrid Teern

26 sep 2010 kl. 12:46

Tack alla för era tips, det blir nog en OBH Nordica, den andra ni tipsade om var jättedyr (i alla fall för min plånbok).
Men jag har inte fått svar på min andra fråga: är det sämre att torka i varmluftsugn än i en tork?

0

Svamptork - inspiration

Kurt

26 sep 2010 kl. 18:21

0

Birgitta D

26 sep 2010 kl. 18:32

Ollorna går sönder på OBH Nordica. Nu har jag min bara att torka svamp till färgning. Matsvampen har fårr en evermat.

0

Gina

26 sep 2010 kl. 19:16

Nikke/Madde: Tack för länken till Stöcklitorken. Den ser ut att tillhöra en högre klass än OBH Nordicas. Som att jämföra Mercedes och Ford. Bara att börja spara….

0

Titti A, Mölndal

26 sep 2010 kl. 21:52

Bjurholms Industriplast som tillverkade Evermat gick tyvärr i konkurs i våras. Synd - för Evermat är en riktigt bra tork.

0

Totte Gbg

27 sep 2010 kl. 09:37

Ingrid jag tror inte att det är sämre att torka svamp i varmluftsugn. Har du gjort det tidigare och är nöjd över resultatet så är det ju jättebra.

0

kalle

27 sep 2010 kl. 09:59

Jag plockade trttisar och fick massor av svamp i helgen. Provade att torka den i ugnen, en vanlig ung utan varmluft. hade tre plåtar i ugnen hade på den i ca 4 timmar på kvällen sedan va luckan stängd över natten och på den plåten som var i mitten så var en den svampar vita eller delvis vita.. vad e detta e det MÖGEL?

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2010 kl. 11:11

Bygg en själv för några hundringar och en fläk köper man på Ö&B eller liknande ställe för under 100:- och har man bara små mängder att torka så går det utmärkt med champinjonlådor som Kurt skriver, två på högkant för att få lite luft undertill och sedan är det ju bara att stapla och lätt att flytta runt för en jämn torkning.

0

Irene A

27 sep 2010 kl. 11:19

För mig låter det väldigt vanskligt att torka svamp i ugnen. Har aldrig provat själv, men det förknippar jag med osäker temperaturreglering och instängd fukt, inget idealiskt sätt att få svampen torr.

Temperaturen får absolut inte överstiga 50 grader. Då blir svampen kokt istället för torkad, och stängd lucka när man har stängt av ugnen betyder instängd fukt och värme, oavsett vilken sorts ugn man har.
Det blir hur idealiskt som helst för mögelsvampar.

Om man ändå gör sig besväret att plocka och rensa massor med svamp under hösten, tycker jag att man också ska satsa på säkra torkmöjligheter.

Konstruera en egen torkställning! Både myggnät och virke finns hos bygghandeln.
Men använd inte för vekt material (det gjorde jag..) - blöt svamp kan bli ganska tungt.

Eller hämta inspiration från den här modellen:
http://www.utsidan.se/cldoc/hur-man-bygger-en-tork_7448.htm

Notera att det är en stor öppning nedtill, det gör det lättare att placera en fläkt så att det inte blir för hett i de nedersta hyllorna. Täckta sidor gör att luften styrs uppåt, och givetvis ska den vara öppen på ovansidan så att fukten drivs ut. Det är de viktiga principerna, och liknande modeller kan man förstås åstadkomma med hemsnickrade ramar också.

Kupévärmare, om man ändå har en sådan som går att ställa på låg effekt, går bra att använda. Annars finns det även billiga värmefläktar för inomhusbruk med reglerbar termostat.

0

Ingegerd

27 sep 2010 kl. 11:30

Varmluftsugn fungerar alldeles utmärkt. Jag använder ugnsgallren, lägger på glest tyg, ex.vis sliten handduk och sprider ut svampen där. In i ugnen på absolut lägsta värme - blir 35-40 grader i min ugn. Ugnsluckan inte helt stängd, sätt någonting emellan. Torktid 4-6 timmar.

0

Ingrid Teern

27 sep 2010 kl. 12:00

Ingegerd, det är precis så jag brukar göra fast jag använder smörpapper/bakplåtspapper och breder ut svampen glest och endast ett lager, jag hittar nämligen aldrig några mängder det är för mycket turister/stadsbor i området

0

Irene A

27 sep 2010 kl. 12:04

Ingegerd, jag tror också att varmluftsugn kan fungera - om den har tillräckligt säker och snabb termostat och hanteras på rätt sätt.
Det kan variera ganska mycket mellan olika ugnar, och man kan inte vara säker på att temperaturen aldrig överstiger den som står på reglaget.

Därför är jag tveksam till att rekommendera varmluftsugn som en generellt bra metod för svamptorkning, men naturligtvis kan man utprova sin egen metod och ugn, och det är väldigt praktiskt när det fungerar!

Men jag har sett ett litet problem här.. många verkar osäkra på skicket på sina torkade svampar, och möjligheten att något har gått fel, finns ju.

0

Ingrid Teern

27 sep 2010 kl. 12:09

Irene, i början hade jag problem eftersom jag lastade på för mycket i för tjocka lager, men nu när jag bara lägger ett (1) glest lager kan jag ha upp till 3 plåtar i ugnen samtidigt. Att jag frågade beror på att det är irriterande att ugnen står och väsnas dygnet runt i stället för att man kanske kan ha en lite smartare och tystare lösning.
Oavsett vilket, jag tackar alla för de råd och dåd ni har bidragit med

0

kalle

27 sep 2010 kl. 12:19

Men om del svampen fått en delvis vit yta inte som porös “mögel” utan mera vit efter tork i ugn. Kan det vara farligt då?

0

Ingrid Teern

27 sep 2010 kl. 12:30

en del av de aspsoppar (märk väl bara aspsopp) jag har torkat har blivit delvis vita, men bara om man tittar mycket noga på dem. De har varit torra helt igenom, dvs knastriga. Jag har aldrig blivit sjuk när jag har ätit av dem och de har inte smakat konstigt. Men det är som sagt aspsopp, det är möjligt att det är annorlunda på andra svampar.

0

Irene A

27 sep 2010 kl. 12:40

Så här års, när det har blivit kallare ute och torrare luft, är min metod ljudlös..
I torkställningen framför ett värmeelement blir svampen torr på mindre än ett dygn.

0

Ingrid Teern

27 sep 2010 kl. 12:42

Låter jättebra, kan man använda ett fristående värmeelement med glödtrådar?

0

Irene A

27 sep 2010 kl. 13:23

Fristående element går väl jättebra, men den gamla modellen med glödtrådar - nej, ett sånt skulle i varje fall inte jag våga ha så nära att det kan trilla torrt svampfnas i den. Knappt använda alls förresten :-/
Jag tror att det krävs lite väl stora säkerhetsavstånd för brandrisken med ett sånt.

0

Kicki Hermelin

28 sep 2010 kl. 00:41

Har gjort en egen tork. Bygd så den passar ugnen. Myggnät och reglar,( heter det så)fem våningar. Och varmluft utan värme. Helt perfekt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone