0 319 visningar

5 svar

Vilken svamp är detta?

Ullcom

25 sep 2010 kl. 22:34

Var ute för 4 veckor sedan och fick se denna svamp i skogen utanför Vimmerby. Så förfärligt vacker. Den stora svampen är ca 8 cm i diam.

0

Thomas i södertälje

26 sep 2010 kl. 00:38

vet inte men tippar på nån spindling¨.

0

Ullcom

26 sep 2010 kl. 11:12

Tack Thomas!
Jag har kollat in Spindlingar men tycker inte strukturen stämmer. Såg att det går undan med frågor i det här Forumet. Kom efter någon minut långt ner på listan så jag försöker lägga in frågan en gång till om det går. Tack ändå.

0

Birgitta D

26 sep 2010 kl. 18:49

Lukta på den, pelargonspindling gissa jag den luktar som pelagonens blad.

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2010 kl. 19:01

Det är en sak som man skall ta på stort allvar, det står i alla svampböcker och alla mykologer säger LUKTA på svampen, man lär sig en massa saker av att lukta på svamp och faktiskt på andra saker som man skall stoppa i munnen så det ibland väldigt bra att LUKTA på sakerna. Det är så att om man lär sig en massa intressanta av att LUKTA på saker. Jag har lärt mig att LUKTA mig fram till vad det är för träslag som man stöter på ute i skogen vintertid då de inte går att känna igen på löv osv. En annan sak som de flesta förespråkar är att SMAKA på svamp och det kan man även göra med andra saker oxå exempelvis träd, låter kanske lite knäppt men jag kan oxå skilja på en massa trädslag genom att smaka på dem. Detta gäller i hög utsträckning så klart svamp, LUKTA, SMAKA, spotta och skölj så har du lärt dig något till nästa gång;)

0

Boman

26 sep 2010 kl. 19:08

Vi har ju flera sinnen än bara synen, lika bra att använda dem alla. Jag luktar mig fram till vissa svampar och växter i skogen. Låter löjligt men är sant.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone