0 446 visningar

20 svar

nu måste t.o.m jag skryta lie

thomas i södertälje

26 sep 2010 kl. 00:25

nu vart hela köksbordet fyllt! Men det roligaste var att min sambo tyckte det va kul att va med på svampjakt :)

0

I-Lill Obbola

26 sep 2010 kl. 00:34

Bara att gratulera..

0

thomas med guldbyxor o sambo

Maria o Micke

26 sep 2010 kl. 00:42

vad kan man annat säga än ett stort GRATTIS, pulsen förhöjd bara genom bilderna

0

thomas med guldbyxor o sambo

Gina

26 sep 2010 kl. 00:49

Näe, nu går jag och lägger mig! Så jäkla avundsjuk. Stort grattis! Vilken lycka! (man skulle nästan kunna tro att gratulationerna rör en nyfödd) ;-).

0

Thomas i södertälje

26 sep 2010 kl. 00:51

hehe o vi fick lämna en stor del då både korg o kläder var fulla :) i morgon så får svärmor följa med.

0

katarina

26 sep 2010 kl. 00:53

grattis,trattisar eller?jag skulle vilja att min sambo väckte mej med en sådan skörd.

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2010 kl. 08:46

Grattis och inte bara till skörden utan detta är nog den enda bild jag sett där det inte är en massa skit, jord och annat bös med hem på bordet utan här verkar det vara en sann och kunnig svampplockare som varit i farten, snyggt;)

0

Thomas i södertälje

26 sep 2010 kl. 10:12

kunnig o kunnig jag plockar bara dom enkla sorterna ännu men håller på o försöker lära mig lite fler men skräpet, dkiten jorden osv försöker vi lämna kavr där det hör hemma dvs i skogen :)

0

Boman

26 sep 2010 kl. 18:27

Ok, då skryter jag med!
Ramarna är 50x50cm.
Vi håller på att flytta, därför är inte alla ramar hemma längre. Vi har lite brist…
Kantarellerna och Sotvaxingarna fick gå via torr stekpanna in i frysen.

0

Boman

26 sep 2010 kl. 18:28

Klant… glömde bilden

Svart trumpetsvamp och lite trattisar på tork

0

Thomas i södertälje

26 sep 2010 kl. 21:25

fint lass Boman. en bra lösning på torkning verkar det vara oxå :9

0

dorota

26 sep 2010 kl. 21:33

grattis. krytt så mycket du kan och vill . Det är bara roligt.

0

Boman

26 sep 2010 kl. 21:36

Du Thomas, plockade dem mellan S-tälje och Salem, bara ett litet tips. Det kryllar av dem i skogen nu, bara man hittar rätt ställe. Kolla där det finns blåsippsblad.

0

Boman

Thomas i södertälje

26 sep 2010 kl. 22:06

Tack för tipset!! nu måste jag ut nästa helg och leta, jag hittar nästan aldrig svarta trumpeter. jag har bara ett litet ställe jag finner dem på. Tack än en gång.

0

Boman

Brenko

27 sep 2010 kl. 00:53

Jag har inte heller hittat så mycket svarta trumpeter tidigare år, men i år är det löjligt. Idag stod jag och plockade ur lerkanten på ett dike. Alltså ingen växtlighet, bara lera och svart trumpetsvamp. Men i normalfallet är det fruktansvärt lätt att missa dem.

Och trattkantarellerna skiter jag i år än så länge fast det finns många, för det är så mycket rödgula trumpeter att ta hand om. Underbart :)

0

Tjusigt

Geraldine, Vällingby

27 sep 2010 kl. 02:42

Grattis t fin skörd Thomas och Boman!

0

Tjusigt

Boman

27 sep 2010 kl. 07:45

Tackar! Nu är mina trumpeter torra.

0

Lilla My

27 sep 2010 kl. 08:41

Gratulerar. Själv hittade jag igår så mycket att grannfrun fick 7 liter kantareller… hinner inte rensa allt, bara blomkålssvampen blev en tiolitershink full. Men grannen är glad :)

0

Boman

Geraldine, Vällingby

27 sep 2010 kl. 09:29

Hur lång tid tar det att torka dem på myggnät? Funkar det bra att ha dem så där tätt?

Jag torkade mina i helgen på tidningspapper framför brasan i lördags, de är inte riktigt torra ännu fast det låg väldigt glest och jag bytt papper flera gånger.

0

Boman

Boman

27 sep 2010 kl. 09:57

Trumpeterna torkade mellan ca 21 igår och 6.30 i morse. En rumsfläkt och en liten värmefläkt på lägsta effekt stod på vid sidan. Visst förbrukar de el, men svampen är torr och fin.La på dem tätt men inte tjockt och rörde om lite innan kudden vid midnatt. I morse var de fint torkade. Luften har fritt att cirkulera eftersom jag la ramarna på platsburkar, i brist på den andra delen(som redan flyttat).

0

Thomas i södertälje

27 sep 2010 kl. 20:47

Tack alla ni som har grattat :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone