Var någon av de gula väldigt sköra, då har du säkert H. ceracea sprödvaxing annars är det rätt svårt att se skillnad på dem. Om någon av de röda doftade honung då kanske du har Honungsvaxing Hygrocybe reidii om någon av de röda är lite mörkare i mitten av hatten, den sista skulle jag tro, då har du en mörknande vaxskivling Hygrophorus discoxanthus men den kanske skall ha ljusare skivor. Du får väl som vanligt vänta på någon stjärna skall förbarma sig;)
Waxingar er vanskelige og bare bilder gjør det ikke lettere. En vet jo ikke om de var klebring, slimete…lukt?
Hygrocybe pratensis
Hypholoma capnoides
Hygrocybe ceracea
Mulig H. chlophanus ?
Mulig H. colemanniana
H. virginea
Clavulina helvola
H. psittacina
Mulig H. citrina var glutinipes??
H. miniatua
H. coccineus
H. miniatus
H. coccineus.
Tack så mycket “JAS” för dina synpunkter!!
Hans Myhre - naturligtvis är det svårt med bilder men nu när jag har fått lite olika förslag på arter blir det lättare för mig att åka tillbaka och lukta, känna och försöka komma fram till rätt art. Vissa av dem kan jag bestämma nu men de andra kräver närmare granskning. Är mycket tacksam för ditt svar!!
:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.