0 945 visningar

17 svar

Vaxingar i hagen!

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:05

Hitta flera vackra vaxingar i beteshage, svårt att skilja vissa arter åt så tacksam för bestämningshjälp!

Serie 1: 1-2 Ängsvaxing
1:3 Kan inte!

Vaxing mm

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:08

Serie 2: 1-3
Gul vaxing?

:)

Gula vaxingar

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:11

Serie 3: 1-2
Gul vaxing, eller vad??
3:3 Vet inte!

Vaxingar

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:13

Serie 4:1-2 Alabastervaxing
4:3 Hagfingersvamp

Vaxing mm

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:16

Serie 5:1-3 Papegojvaxing!

Papegojvaxing

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:18

Serie 5: 1-2 Är detta också gul vaxing?

Vaxing

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:20

Serie 6:1-2 Kanske är det samma som tidigare men osäker!!

Vaxing

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:21

Serie 7: 1-2 Blodvaxing!

Blodvaxing

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:24

Serie 8: 1-2 Vilken vaxing?

Vaxing

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 10:26

Serie 9:1-2 Är dessa samma art? Vilken?

Vaxing!

0

Alicia

26 sep 2010 kl. 12:41

Hej Ewa!
Underbar vaxingarsserie!
Tyvärr kan jag inte hjälpa med artbestämning, men serie 7 och 9 verkar vara detsamma.

0

Helena i Lund

26 sep 2010 kl. 13:07

1:3 är väl rökslöjskivling? God!!

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 13:07

Alicia: Tack och du har nog helt rätt! Det finns ju flera röda vaxingar och de kan vara svåra att se skillnad på !

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 13:20

Helena: Ja, kanske det! Förlåt, jag fick med den av misstag i “arter som växer bland vaxingar i hagmark”. Den bilden kom från tallskogen på Hökensås!! Sorry :(

0

birgitta D

26 sep 2010 kl. 18:46

sista bilden på serie 1 rökslöjskivling

0

"JAS" Helsingborg

26 sep 2010 kl. 19:18

Var någon av de gula väldigt sköra, då har du säkert H. ceracea sprödvaxing annars är det rätt svårt att se skillnad på dem. Om någon av de röda doftade honung då kanske du har Honungsvaxing Hygrocybe reidii om någon av de röda är lite mörkare i mitten av hatten, den sista skulle jag tro, då har du en mörknande vaxskivling Hygrophorus discoxanthus men den kanske skall ha ljusare skivor. Du får väl som vanligt vänta på någon stjärna skall förbarma sig;)

0

Hans Myhre

26 sep 2010 kl. 22:18

Waxingar er vanskelige og bare bilder gjør det ikke lettere. En vet jo ikke om de var klebring, slimete…lukt?
Hygrocybe pratensis
Hypholoma capnoides
Hygrocybe ceracea
Mulig H. chlophanus ?
Mulig H. colemanniana
H. virginea
Clavulina helvola
H. psittacina
Mulig H. citrina var glutinipes??
H. miniatua
H. coccineus
H. miniatus
H. coccineus.

0

Ewa lilliesköld

26 sep 2010 kl. 23:05

Tack så mycket “JAS” för dina synpunkter!!
Hans Myhre - naturligtvis är det svårt med bilder men nu när jag har fått lite olika förslag på arter blir det lättare för mig att åka tillbaka och lukta, känna och försöka komma fram till rätt art. Vissa av dem kan jag bestämma nu men de andra kräver närmare granskning. Är mycket tacksam för ditt svar!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone