Hej!
Jag är nybörjare, var ute och plockade igår. Hittade några riktigt knalligt gul-orangea svampar, skivlingar, som inte riktigt såg ut som kantareller, men jag plockade dem iaf och skulle visa för min sambo som var en bit bort. Han konstaterade att de troligen inte var kantareller, så jag kastade bort dem.
En stund senare hade jag tydligen kliat mig på utsidan av läppen, och den blev bedövad och svullnade. Det hela blev inte värre, och gick över av sig själv, men jag undrar vad det kan ha varit för något?
I övrigt plockade jag bara sånt jag var helt säker på, dvs riktiga kantareller och trattkantareller, som vi sen åt utan besvär. Dessa gulisar var inte tratt-formade och inte heller filtaktiga som “narrkantarellerna”. De var snarast slemmiga, och kanske tunna i hattarna. Jag hittar inget det kan ha varit…
Tacksam för hjälp!
Vad lustigt. Jag fick något oidentifierbart insektbett igår när jag plockade svamp. Jag tror inte de rödgula trumpeterna jag plockade är skyldiga. :) Jag är normalt väldigt tålig mot bett, och bryr mig knappt om getingstick. Men när jag låg där och grävde loss trumpeterna sved det till på handleden och jag blev helt yr i huvudet efter någon minut. Jag blev rädd på riktigt, men lugnade mig med att det vore osannolikt att just jag skulle ha hittat en ny dödlig insekt. Det svullnade upp kraftigt vid bettet och det blev fläckigt rött, jag fortsatte plocka svamp med var snurrig och lokalsinnet var helt värdelöst. Det är lätt svullet fortfarande idag, men rodnaden har lagt sig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.