0 1663 visningar

12 svar

Champinjonlik, men...

Helena i Lund

26 sep 2010 kl. 14:37

I kanten av nyanlagd trädgård hittade jag en hel drös med stora fina champinjonknoppar, trodde jag iaf! Det konstiga är att skivorna håller sej ljusa även efter att svampen slagit ut helt, och detta får mej såklart att tvivla. Svampen känns som en champinjon, luktar som en, och helt klart liknar en. Kan någon säja vad det är?

0

Helena i Lund

26 sep 2010 kl. 16:14

Har kvar mina svampar, om det skulle vara något att stoppa i stekpannan… Och jag börjar bli hungrig! Vad är det jag har hittat?

0

Marcus

26 sep 2010 kl. 16:22

Jag föreslår att du ändå väntar på de som verkligen kan. Läser på: http://svampguiden.com/art/visa/agaricus_arvensis
att champinjoner aldrig har helvita skivor.

Man vill nog vara helt säker innan man provar den där svampen.

0

Helena i Lund

26 sep 2010 kl. 16:33

Har plockat mängder med champinjoner och känner väl till deras kännetecken. Men när allt stämmer utom det viktigaste? Och skivorna är inte helt vita, ungefär samma färg som skivorna hos helt små champinjonknoppar, brutet vitt liksom. Men de mörknar inte, vare sej åt grått eller rosa?

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2010 kl. 17:04

Har du kollat champinjonfjällskivling?

0

Helena i Lund

26 sep 2010 kl. 17:12

Nu har jag, och visst är det Leucoagaricus leucothites, champinjonfjällskivling, tack Jan!! Tror denna skörden hamnar på komposten trots allt, det står att den är ätlig, men vill läsa på bättre. Någon som ätit champinjonfjällskivling någon gång? Den KÄNNS god liksom… ;)

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2010 kl. 17:24

Jättegod svamp, synd att kasta. Betydligt bättre än enklare champinjoner!

0

Jan A, Uppsala

26 sep 2010 kl. 17:24

Jättegod svamp, synd att kasta. Betydligt bättre än enklare champinjoner!

0

Helena i Lund

26 sep 2010 kl. 17:34

Men så kul!! Just dessa gick i sopen, men det finns massor kvar! :D Ska knacka på hos trädgårdsägarna och fråga om det är ok. Undrar vilken jord dom köpt? ;)

0

Skiljer sig från vit flugsvamp hur?

Janne K

26 sep 2010 kl. 20:23

Vad skiljer den där från vit flugsvamp? Om säcken trillat av på vit flugsvamp ser den ju precis ut så eller?

0

Helena i Lund

28 sep 2010 kl. 05:42

Helt annan yta och konsistens på svamparna jag plockat Janne K, sämskskinnaktig lite ruggad yta, och ingen volva på någon av svamparna.

0

Bo E

28 sep 2010 kl. 13:52

def. inga vita flugsvampar - men som sagt färgen på skivorna och doft och smak skiljer den även från champinjon tycker jag.
Smaken kan jag närmast beskriva som hårdkokt ägg och de jag sett växte oxå i parkjord - alltså ditforslad för en liten trädgårdsanläggning med planterad lönn på en gräsplätt.
Så det finns tecken både i doft, färg, konsistens och växtplats / miljö som skiljer från vit flugsvamp.
jag var mer orolig för nån annan vit skivling som kan vara olämplig föda så jag svalde inte smakproven.
nästa gång kanske…

0

Janne.k

28 sep 2010 kl. 19:56

Spännande , då var det troligen sådana jag forslade bort från vår gård växte i anlagd rabatt i kant av gräsmatta. Var övertygad om vit flygsvamp trotts avsaknad av volva. Hellre vara på den säkra sidan med tanke på alla små barn på gården :) Janne.k

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone