stjärnflickan
26 sep 2010 kl. 21:03
Gjorde en liten runda på mina vanliga jaktmarker idag, och hittade massor av olika svampar som jag inte sett där förut. Blomkålsvampen har jag hittat en gång (antagligen under samma tall) för flera år sedan, nu var det äntligen dags igen! Nu var den inte lika stor, men ändå tillräckligt… Så hittade jag något som jag misstänker är blå musseron och vinkremla. Går det att bedöma från bilderna? När jag var barn plockade vi mycket riskor, men de här har ingen mjölk. Vad kan den vara?
Sååå.. för det första: är de alla vad jag tror de är, och för det andra: hur ska jag laga dom? Steka? Koka? Jag brukar bara steka svamp och ibland gör mangolddolmar med svamp och ris. Är ganska dålig på o laga mat…
Blomkålssvamp och blåmusseron
Jo jag har märkt att blåa/blålila färger brukar bli helt konstiga på nätet, men just undersidan är blågråare än vad det ser ut på bilden. Och den luktar inte bränt gummi (vet inte riktigt hur sånt skulle lukta heller….), skulle hellre säga (om det nu luktar nåt) skulle det vara väldigt väldigt svag anis/lakrits. På nån finsk svampsida läste jag att nån expert tyckte inte det skulle lukta bränt gummi…
Hur man associerar lukter är väldigt individuellt. Jag kan förstå det där med bränt gummi men för mig luktar det snarare, ja vad, sådan där solution man använder när en punktering på cykeln skall lagas kanske. Det viktiga är väl att den skall vara stark några sekunder och klinga av sedan.
Jag har själv inte varit säker på blåmusseronen förrän igår, så jag skall ta det lite försiktigt, men om färgerna är blåare i verkligheten än på bilden och du kan känna någon lukt som _möjligen_ kan vara bränt gummi så är det nog en blåmusseron.
Det är blåmusseroner du hittat, har själv hittat enorma mängder det senaste. Färgerna spökar en del mellan olika skärmar, med min färgprofil är dom ganska blå. De kan lukta lite som bränt gummi när man bryter dem men inte alltid. Däremot är deras allmänna lukt om man så säger mkt tydlig och speciell, lite fruktigt kväljande som inte liknar något annat. Stek dem länge är mitt tips, så länge så de smakar gott.
Blomkålssvampen kan du steka länge också, rätt mkt smör då, blir oftast grymt god. Kremlorna är ätliga om de är milda men smakar inte alls så mkt som de förstnämda. Riskorna skulle jag vara lite försiktig med, är inte bra på dem men det finns hur många sorter som helst.
Lycka till!
Tack alla!
Då ska jag gå plocka mer imorgon! Tog bara lite som referens att kolla med, det fanns massor där! :D
Blomkålssvampen friterade jag precis, blev väldigt gott! Eller gjorde det bara med halva svampen, den var så stor att frityren (efter recept) räckte inte! Får väl steka resten.
När jag använt skäggriskor så har jag alltid kokat dom först, men i år har jag inte hittat så mycket, de här riskor (om de nu är sådana) fanns det jättemycket av! Men jag tror jag låter dom vara, eftersom jag är så van att riskor ska ha mjölksaft.
blomkålsvampen och blåmusseronen tycker jag är solklara på bilderna - jag har sett många blåmusseroner med lite urblekt blåton och med bruna skiftningar.
Däremot skulle jag inte våga mig på att artbestämma serie 2 som annat än kremla och riska i största allmänhet och tycker inte heller kremlan ser särskilt aptitlig ut. Där avgör väl ett smakprov och därefter dissekering av ev. insekts- eller snigeldefekter på svampen.
Av riskor rekommenderar jag endast blod- och mandelriska som matsvamp, men det kan ju vara av rent mykologiskt intresse att få dem bestämda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.