0 356 visningar

13 svar

Stockholnstråden Nr 2

Fia A

31 aug 2006 kl. 19:33

Nu har tråden försvunnit långt ner, och blivit ohanterligt full med inlägg, så jag tycker vi skapar en ny :-)

Tänkte bege mig ut i Stockholmstraktens skog och mark imorgon. Någon som kollat läget de senste dagarna?

0

Michael Krikorev

31 aug 2006 kl. 20:01

Japp, det är bara att ge sig ut! Nästan inga kantareller, men mycket kremlor (kantkremla, mandelkremla är favoriter), mjölskivling, karljohan och annan sopp. Jag är mest söder om stan, har varit i Tyresta, Lidaskogarna i Tullinge, Bornsjön i Botkyrka. Det har funnits svamp på de flesta ställena.

0

Svampnörden

31 aug 2006 kl. 20:29

Synd att det blev Stockholnstråden men tanken var god.

Jag ska ge mig ut till helgen i nya skogar!!
Mina beprövade skogar ger inga kantisar så jag ska ut på oprovad mark :).

0

Fia A

31 aug 2006 kl. 20:42

Jaja, kom igen nu Svampnörden, det kan ju inte bli rätt varje gång ;-)

0

Jenny E

31 aug 2006 kl. 21:00

Jag var i Ursvik/Sundbyberg idag, hittade en hel del kremlor och soppar men inga kantareller.

0

Fia A

31 aug 2006 kl. 21:16

Soppar blir bra för mig :-D Kremlorna har jag tyvärr inte lärt mig än :-/ Synd, eftersom de är så många i år… Tror iofs att jag skulle känna igen en tegelkremla om jag såg den, den gråa foten ska ju vara typisk för den?

0

Roger

31 aug 2006 kl. 21:20

Var i Tyresta idag, kom hem med halv liter fina kantareller och ca 4 Kg KJ. Skall ut i morron igen för mer KJ, den korg jag hade var fylld och jag lämnade mycket.

0

Mårten Wall

31 aug 2006 kl. 21:43

De senaste dagarna i skogarna kring Edsberg har visat på små Karljohan och en del kremlor fast inga kantareller. Söderut verkar bättre.

0

Svampnörden

31 aug 2006 kl. 23:14

Verkar verkligen vara dåligt med kantisar i år!

0

Nina A

31 aug 2006 kl. 23:26

tror kantisarna är på G fortfarande, hittade kantarellbebisar i mängder i en skog här i upplands väsby :)

ha tålamod, tror kremlor o KJ kommer först, taggisar och kantisar tar lite tid på sig :)

längtar efter smörstekta kantareller…

0

Stella

1 sep 2006 kl. 14:36

Roslagen i och för sig… Men igår hade de kommit (tillbaka, plockade en stor korg i början på juli)! Kantarellerna alltså!

Jag har gått och suktat på mina ställen i flera veckor och nu hittade jag dem äntligen!

0

Fia A

1 sep 2006 kl. 17:50

Sådär, hemma igen, allt rensat och förvällt. I skogen fanns det KJ precis överallt. Endel fina, men många angripna. Kantarellerna var dock inte lika samarbetsvilliga… Men en och en halv liter förvällda KJ blev det på två timmar :-)

0

Grannen

2 sep 2006 kl. 18:36

Ut mot Tullgarn. Lite utanför Stockholm förstås. Men det får man ta. Vi hittade rödgul trumpetsvamp och trattisar, inte så stora men på gång, kantareller ej heller så stora, KJ, blek taggsvamp, svart trumpetsvamp, rynkad tofsskivling, fårticka och framförallt en trevlig dag.
Vi syns och hörs i svampskogen Grannen

0

Svampnörden

3 sep 2006 kl. 03:01

Ett helt otroligt Karl Johan år!! Var ute nu och hade säkert kunnat plocka femtio kilo KJ på två timmar men övergick snabbt till att bara ta de allra finaste exemplaren.
Fem liter KJ ligger nu på bakplåtspapper med en kupévärmare som blåser på dem…...hoppas ni har rätt om torkkvalitén.
Vid Ullna golfbana var jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone