0 328 visningar

13 svar

Ät bara soppar med röda eller rosa porer!

Hanna

31 aug 2006 kl. 19:44

Någon mer än jag som läste svampsidan i Stockholm City i dag? Där fanns tips om hur man skulle vara säker på att bara plocka goda svampar. Då det gällde soppar rekommenderas sådana med röda eller rosa porer!
För mig en ny information

0

Michael Krikorev

31 aug 2006 kl. 19:53

Låter galet… men jag är inte förvånad. Det är sällan som pressen låter någon svampkunnig person faktagranska det de publicerar.

0

klas jaederfeldt

31 aug 2006 kl. 20:03

så kan det bli när dom glömmer att sätta ut ordet INTE

0

Ras Johan

31 aug 2006 kl. 20:09

:))

0

klas jaederfeldt

31 aug 2006 kl. 20:30

jag ligger bakom det, men journalisten missade tydligen det mesta, t.ex. att alla små soppar är gallsopp.
jag har mailat dem, hoppas på en dementi i morgon

0

Karin Hedén

31 aug 2006 kl. 20:50

Så tokigt!
Begär alltid att få kontrolläsa manus - det har man rätt till!

0

Nina A

31 aug 2006 kl. 22:02

hihi tyckte väl att det lät väääldigt mysko!!
kan dock bli väldigt tokigt om folk rusar till skogs och letar efter soppar med rosa och röda porer…
fast då får jag mer svamp iofs :D

0

klas jaederfeldt

31 aug 2006 kl. 23:24

jag vet att jag kan begära att få läsa vad dom skriver, och även om man får läsa var journalisten skrivit så kan en klåfingrig redigerare stryka för att få plats med en annons. Jag har tröttnat på att rätta tidningar, fattar dom inte vad jag säger så får det stå för dem. och i detta fallet så är det inte ett utalande från mej, somm det visar till. Med tanke på hur mycket fel i tidningar som jag varit utsatt för, och även andra , så börjar man fundera om något överhuvudet taget som står i en tidning är sant. största felet för ca 30 år sedan var när aftonbladet förväxlade namnen på vit flugsvamp å champinjon på sin svampkarta, vid varje försäljningsställe satt det en stor dementi på deras fel.
MEN VAD HÄNDER OM NÅGON HITTAR AB, s SVAMPKARTA EFETR NÅGRA ÅR.
nu kom jag från ämmnet, tråkigt att det händer, men all skull i detta fall ligger på tidningen

0

lilla my

1 sep 2006 kl. 11:54

Nån som har sett nån dementi ännu? Eller hört nån som lytt detta “råd”? Borde vara olagligt med så dåliga artiklar när så många läsare kan ta fasta på det som skrivs…

0

Kurt

1 sep 2006 kl. 12:54

Stockholm City har aldrig någonsindementerat något, och det mesta som står där ju fel. Metro har ju i alla fall en mycket liten spalt på sid 2 med felen i gårdagens tidning.

0

Johanna

1 sep 2006 kl. 14:55

Har inte läst artikeln men jag känner chefredaktören på City, kanske jag skulle trycka på lite…

0

bernadotte1

1 sep 2006 kl. 15:24

Ge honom en gallsopp att bita i…

0

Karin Hedén

1 sep 2006 kl. 16:57

Det finns en rättelse idag på sidan 3. Som vanligt med rättelser inte särskilt iögonenfallande.

0

Franco Matli

1 sep 2006 kl. 21:16

Det hela visar bara att man kan inte tro på alla skriverier som finns i dags-eller veckotidningar, Jurnalister är inga experter på de ämnen som de skriver om (se den norska svamp historia).En stor man sa en gång, det som står skrivet är inte alltid sanningen, papper låter sig skriva på vad som helst.De förekommer felaktigheter om svampar också i svampböckerna och på webben

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone