Den första ser ut som Clavariadelphus fistulosus. Sen känner jag bara till en annan varietet av den, var. contortus. Var har du hittat uppgiften om 3 arter?
Den andra skulle jag kalla Clavariadelphus junceus.
Den tredje vågar jag mig inte på, men jag förmodar att den fortfarande kan hittas i släktet Typhula.
Hej Irene! Jo jag är säker på att Sven-Åke H. nämnde 3 arter vid vårt senaste möte. Men å andra sidan var han då rejält förkyld så antigen hörde jag dåligt mellan snörvlingarna eller så var det febern som gjorde honom förvirrad, nej skämt å sidor så nämnde han 3 arter.
De sista namnförslagen låter väl bra, jag kan inte artbestämma dem utan vidare :-)
Om vi ska hålla oss till Dyntaxa som norm, så är det Clavariadelphus fistulosus (och juncea) som gäller för tillfället.
Annars håller jag med om att de borde heta Macrotyphula.
Jag hittar i alla fall ingen information som tyder på att de är nära släkt med stor klubbsvamp (typarten för släktet Clavariadelphus).
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.