Försöker lära mig en ny sort varje år och iår är det olivvaxskivling. Har hittat massor av den i helgen men eftersom jag var själv i skogen och inte kunde fråga någon som är 100 % säker på att det är den vågar jag inte äta den. Tyvärr har jag förlagt min laddare till kameran så jag kan inte ta några bilder heller.
Finns det andra svampar förutom de 3 som M.K. nämner på denna sida som skulle kunna förväxlas med denna?
http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_olivaceoalbus
De andra små vaxingarna är väl inte helt olika, till listan kan kanske läggas gran- och grynvaxing. Fast egentligen är de inte så lika.
De där vita, vaxartade nedlöpande skivorna och den vansinnigt slemmiga hatthuden med en liten spetstopp tillsammans med färgen borde räcka för identifiering. Jag är lite tveksam ibland, främst map färgen som kan variera.
Kanske inte mycket kött för pengarna, men efter tips här på forumet har jag stekt dem hårt i smör och låtit dem rinna av på pappar. De blir krispiga på ett sätt som inga andra svampar blir.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.